یا شارژ سریع عمر باتری گوشی را کاهش می دهد؟ برای درک بهتر این موضوع ابتدا مرکز باتری برای ما آموزش هایی دارد. در ابتدا باید دقیقاً بفهمیم که چه چیزی باعث پیری سریع باتری می شود تا بعد از آن به صورت علمی پاسخ سوال اصلی را بدهیم.

اصل فست شارژ در واقع بسیار ساده است. امروزه ظرفیت باتری گوشی های موبایل به طور کلی بیش از 3000 میلی آمپر ساعت است. با استفاده از یک شارژر قدیمی 5V/1A، حداقل سه ساعت طول می کشد تا یک باتری پر شود. با افزایش ظرفیت باتری، شارژر قدیمی نمی تواند نیاز به شارژ را برآورده کند، بنابراین فناوری فست شارژ ظهور کرده است.

با افزایش ظرفیت باتری تولید کنندگان شارژر اصلی فست شارژ خود را معرفی کرده اند، در واقع آنها جریان و ولتاژ شارژ را افزایش داده و سرعت شارژ را بالا برده اند. به زبان ساده، توان ورودی پورت شارژ = ولتاژ ورودی x جریان ورودی. شارژر عمومی تلفن همراه دارای منحنی شارژ خواهد بود تا با کنترل ولتاژها و جریان های مختلف به بالاترین بازده شارژ برسد. به طور کلی کارآمدترین راه برای شروع شارژ با جریان ثابت (شارژ سریعتر) و به دنبال آن شارژ با ولتاژ ثابت (سرعت شارژ کاهش می یابد زیرا ولتاژ باتری خود بالا می رود) و در نهایت شارژ قطره ای است.

در حال حاضر اکثر تلفن های همراه از فناوری شارژ سریع Qualcomm استفاده می کنند. از استاندارد 1.0 اولیه تا استاندارد فعلی 4.0، هر چه استاندارد بالاتر باشد، راندمان شارژ بالاتر است. QC 1.0 از پروتکل USB-IF برای USB Battery Charge 1.2 عبور می کند که ولتاژ و جریان را به 5V2A افزایش می دهد و زمان شارژ را تا 40٪ کاهش می دهد. اما معنای واقعی شارژ سریع از QC 2.0 شروع می شود.با فست شارژ گوشی و شارژر یکدیگر را می شناسند و سپس ولتاژ انتقال را تا 20 ولت افزایش می دهند. اگرچه جریان تغییر نمی کند، بازده شارژ نزدیک به 75٪ افزایش می یابد.

آیا قابلیت فست شارژ عمر باتری را کاهش می دهد؟ مرکز باتری پاسخ جالبی داد!

QC 3.0 مبتنی بر کوالکام 2.0 است. در این مدل شارژر ها ولتاژ شارژ به طور دقیق کنترل می شود، ولتاژ ورودی به تنظیم تطبیقی ​​200 میلی ولت می رسد، عملکرد نزدیک به 38٪ افزایش می یابد. در حالی که تلفات انرژی را کاهش می دهد. تلفن های همراه با شارژ سریع فعلی از استانداردهای QC2.0 و QC3.0 استفاده می کنند. برای QC 4.0 کنترل تنظیم هوشمند ولتاژ پیچیده وجود دارد و دقت تنظیم ولتاژ به حد 20 میلی ولت رسیده است. در این فناوری جدیدتر جریان شارژ و ولتاژ انعطاف پذیرتر شده است. ولتاژ 3A ثابت یا 4.7A-5.6A غیر ثابت وجود دارد. در واقع نیازی به رسیدن به 20 ولت نیست. شارژر قابلیت تنظیم هوشمند بین 5 ولت و 9 ولت  را دارد. و بدین صورت نزدیک به 20 درصد افزایش سرعت و نزدیک به 30 درصد افزایش در راندمانرا خواهیم داشت.

فناوری شارژ سریع با کنترل پیچیده تر جریان و ولتاژ، دلیل اصلی این است که بتوانیم منحنی شارژ بهتری را بدست آوریم، در مرحله اولیه شارژ، شارژ با توان بالا به کاربران اجازه می دهد حداکثر شارژ را در کوتاه ترین زمان به دست آورند. باقی مانده ظرفیت باتری به تدریج پر می شود تا از باتری و مدار محافظت شود.

پیری باتری چیست؟

اکثر باتری های مورد استفاده در تلفن های همراه از باتری های لیتیوم یونی هستند. آنچه ما پیر شدن باتری می نامیم به پیر شدن باتری های لیتیوم یونی در طول استفاده روزانه اشاره دارد. چرا پیری رخ می دهد؟ مرکز باتری نحوه کار کردن باتری اصلی سامسونگ لیتیومی را به این صورت توضیح داد: یون های لیتیوم می توانند از الکترولیت در قطب مثبت و منفی عبور کنند که باعث تولید برق برای دستگاه می شود. به اصطلاح ظرفیت باتری را می توان به راحتی به عنوان مقدار یون لیتیوم که در هنگام شارژ و دشارژ به جلو و عقب حرکت می کند درک کرد. البته این مختص باتری سامسونگ نیست و کل بتری های بازار از جنس لیتیوم هستند.

images_1696940059_6525401b8be69.jpg

ماده ای که الکترود باتری را تشکیل می دهد اغلب شکسته و تجزیه می شود و به یون های فلزی خاصی (یون منگنز) اجازه می دهد آزادانه شناور شوند و به سمت الکترود مخالف حرکت کنند و یون های لیتیوم را به دام بیندازند. وقتی یون‌های منگنز (خاکستری در بالا) از کاتد (ناحیه آبی) سلول جدا می‌شوند، با الکترولیت نزدیک آند (ناحیه طلایی) سلول واکنش می‌دهند و یون‌های لیتیوم (زرد سبز در شکل بالا) را به دام می‌اندازند. با گذشت زمان، یون های لیتیوم بیشتری را نمی توان در حالت عادی قرار داد و ظرفیت باتری به تدریج کاهش می یابد و در نتیجه عمر باتری کاهش می یابد.

چرا باتری موبایل پیر می شوند؟

باتری موبایل پس از مدتی پیر می شوند. برخی از این دلایل طبیعی است اما برخی از دلایل بخاطر استفاده بد ما از گوشی موبایل است. مرکز باتری با تجربه خود در خصوص باتری اصلی ترین دلایل پیری باتری موبایل را دلایل زیر عنوان کرد:

1: شارژ بیش از حد، تخلیه بیش از حد

دلایل زیادی برای پیری باتری وجود دارد. اولین مورد پیری طبیعی است. حتی اگر به طور معمول استفاده شود، یون های لیتیوم از آند منحرف می شوند، به تدریج پیر می شوند، اما سرعت پیری کندتر است. در استفاده روزانه، شارژ و دشارژ بیش از حد باتری، پیر شدن باتری لیتیومی را تسریع می کند. تلفن های همراه فعلی معمولاً دارای طراحی اصلاح کننده و تنظیم شده هستند. هنگامی که شارژر اصلی شیائومی، سامسونگ و آیفون به طور کامل گوشی را شارژ کرد، منبع تغذیه شارژر مدار شارژ را قطع می کند. در این صورت گوشی مستقیماً از کابل برق برای تامین برق خود استفاده می کند. در صورت عدم استفاده از شارژر اصلی گوشی اگر برق را به موقع قطع نکنید و به شارژ گوشی ادامه دهید، ریزش یون های لیتیوم را تسریع می کند، به باتری آسیب می رساند و باعث پیری باتری می شود.

images_1696940088_65254038e2969.jpg

2: درجه حرارت خیلی بالا

علاوه بر شارژ و دشارژ بیش از حد، دمای باتری بسیار بالا و پایین است که می تواند بر عمر باتری نیز تأثیر بگذارد. تخلیه مکرر باتری باعث تولید گرما می شود که باعث می شود دمای باتری در هنگام استفاده واقعی بیش از حد بالا باشد. بنابراین، زمانی که یک بازی با گرافیک بالا انجام می دهیم یا برنامه های پر مصرف دیگری را اجرا می کنیم، باید به اتلاف گرما و کنترل زمان اجرای برنامه توجه کنیم. در همان شرایط دمای پایین، فعالیت یون لیتیوم کاهش می‌یابد و عملکرد باتری و عملکرد شارژ نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اگر شارژ انجام شود، عمر باتری نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین، در یک محیط سرد، تلفن‌های همراه، رایانه‌های نوت‌بوک، پهپادها و سایر دستگاه‌ها قبل از اینکه بتوانند به درستی کار کنند، باید تا دمای مشخصی گرم شوند. مشکل داغ شدن آیفون 15 نیز باعث پیری باتری خواهد شد. پس هر چه زودتر اپل باید راه چاره ای برای این مشکل پیدا کند.

3: جریان خیلی زیاد است

علاوه بر این، جریان شارژ نیز بر عمر باتری تأثیر می گذارد. هنگامی که باتری در حال شارژ است، جریان بیش از حد بالا است، آسیب باتری به ویژه جدی خواهد بود و حتی باعث اتصال کوتاه، انفجار، سوختن و سایر شرایط می شود تولید کنندگان شارژر اصلی مرکز باتری این موارد را کاملا رعایت کرده اند و مدار محافظ جریان شارژ را دارند.

 

شارژ سریع باعث تسریع پیری باتری می شود؟ پاسخ منفی است.

همانطور که در بالا ذکر شد، شارژ سریع در واقع قدرت شارژر را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا جریان و ولتاژ افزایش یابد. بنابراین در صورت شارژ و دشارژ شدن باتری فرسوده می شود. برای در برخی از تلفن های همراه که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی کنند، نیز می توان از شارژر فست شارژ استفاده کرد. در این صورت شارژر به طور خودکار بازده شارژ را کاهش می دهد و از بروز حوادث جلوگیری می کند. البته باید به این نکته باید دقت کرد که باید از شارژر فست شارژ اصلی استفاده کرد.

images_1696940105_65254049e110b.jpg

هنگامی که اصل فست شارژ را درک می کنیم، متوجه می شویم که شارژ سریع تنها ولتاژ ورودی را در طول شارژ افزایش می دهد. به طور کلی، حداکثر جریان شارژ باتری در 6 آمپر کنترل می شود. QC 4.0 کنترل ولتاژ و جریان را به حداکثر می رساند، و این ولتاژ در محدوده ایمن نیز قرار دارد. پس فست شارژ هیچ آسیبی به باتری وارد نمی کند.

به طور کلی، فناوری شارژ سریع فعلی تلفن های همراه، پیر شدن باتری را تسریع نمی کند. برعکس، اساسی ترین دلیل پیری سریع باتری ها ناشی از عادت های بد شارژ ما است.

عادت بد شارژ کردن قاتل اصلی باتری گوشی

 

اگر بخواهیم عادت بد شارژ گوشی را بگوییم فراوان هستند. در اینجا به چند مورد که مرکز باتری به آنها تاکید داشت اشاره می کنیم. ابتدا باید از شارژر اصلی گوشی و کابل شارژ اصلی USB استفاده کنید تا به دلیل کیفیت شارژر از آسیب به باتری جلوگیری کنید. مشکل جریان شارژ ناپایدار اغلب به دلیل کیفیت تجهیزاتی است که استفاده می کنید.

شارژ مکرر همچنین باعث تسریع مصرف عمر باتری می شود و حتی منجر به کاهش فعالیت باتری و کاهش عمر باتری می شود. به خصوص پس از اضافه شدن فناوری شارژ سریع، اگرچه سرعت شارژ در مراحل اولیه بسیار بالا بود، اما برای رسیدن به 100 درصد زمان بیشتری طول می کشد و در برخی موارد ممکن اسنت کاربر گوشی خود را زیر 80% از شارژ بکشد. این مورد باعث می شود زودتر احتیاج به شارژ کردن داشته باشد پس تعداد چرخه های شارژ را زیاد می کند و عمر باتری را کاهش می دهد. بنابراین حتی اگر از شارژ سریع استفاده می کنید، سعی کنید گوشی را به 80 درصد و بالاتر برسانید سپس از شارژ خارج کنید.

images_1696940120_65254058c097f.jpg

علاوه بر این، شارژ تلفن همراه در شرایط دمای بالا و پایین نیز ضرر دارد. در یک محیط روزانه، شارژ در حین انجام یک بازی اغلب باعث می شود دمای تلفن همراه به سرعت افزایش یابد. محیط با دمای بالا واکنش شیمیایی داخل باتری را تسریع می کند و پیر شدن باتری را تسریع می کند. بنابراین انتظار می رود باتری دوام بیشتری داشته باشد و در هنگام شارژ از آن استفاده نشود. در عین حال، در یک محیط با دمای نامتعادل، بهتر است قبل از شارژ شدن، اجازه دهید تلفن به دمای عادی بازگردد.

شارژ سریع به زندگی ما راحتی می بخشد و کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد. پس در برابر استفاده از شارژرهای فست مقاومت نکنید. تنها کاری که باید انجام دهید دوری از عادات بد شارژ گوشی است.

دیدگاهتان را بنویسید