چت ربات های هوش مصنوعی حداقل در آینده نزدیک نمی توانند جایگزین موتور جستجوی گوگل شوند.

چت کردن

در نوامبر 2022، یک چت ربات محبوب مبتنی بر هوش مصنوعی به نام ChatGPT با قابلیت نوشتن ایمیل، شعر، پاسخ به سوالات و حتی نوشتن کد برنامه نویسی برای عموم منتشر شد. این ربات می تواند به عنوان یک دستیار مجازی و همچنین برای پاسخگویی به جستجوهای کاربران استفاده شود. بنابراین به نظر می رسد که عصر موتورهای جستجو با ظهور ChatGPT به پایان رسیده است، اما آیا واقعاً چنین است و آیا ChatGPT یا سایر چت ربات های هوش مصنوعی مشابه می توانند جایگزین غول هایی مانند گوگل و سایر موتورهای جستجو شوند؟

ChatGPT در حال حاضر کاربران زیادی دارد که از آن برای نوشتن تبلیغات، ایمیل ها، پست های وبلاگ و سایر محتوای متنی مشابه استفاده می کنند. برای این کار سریع رشد کنید ربات چت و از قابلیت های اطلاعاتی بهره مند شوند صنعتی آیا می تواند نحوه جستجوی کاربران در وب را تغییر دهد؟ با توجه به تلاش های قبلی گوگل و مایکروسافت برای ایجاد یک موتور جستجوی کارآمد، آیا هنوز امکان ورود بازیکن جدیدی به این عرصه وجود دارد. در اینترنت جستجو کنید آیا تاثیری در این دو حوزه وجود دارد؟

در زیر به این دو سوال و مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی پاسخ می دهیم چت ربات هوش مصنوعی که در موتورهای جستجو عبور می کنیم

آیا چت ربات های هوش مصنوعی می توانند جایگزین موتورهای جستجو شوند؟

چت کردن

بدون شک تصور اینترنت بدون موتور جستجویی مانند گوگل دشوار است. کار موتور جستجوی گوگل او در جستجوی موضوعات مورد نیاز به قدری موفق بوده است که نامش در لغت نامه ها به عنوان مترادف فعل «جستجو در اینترنت» آمده است. وقتی اکثر مردم می خواهند بگویند که چیزی را در اینترنت جستجو کرده اند، می گویند “من آن را در گوگل جستجو کردم” یا برای مثال برخی از افراد می گویند “در گوگل چنین و چنان”.

گوگل در پایان سال 2022 مانند سال های گذشته عنوان پربازدیدترین سایت را از آن خود کرد. بر اساس آمار تخمین زده شده، 92 درصد از جستجوهای موضوعی با استفاده از موتور جستجوی گوگل و تنها 3 درصد از جستجوها با استفاده از موتور جستجوی رقیب انجام می شود، یعنی. بینگ (یک موتور جستجو متعلق به مایکروسافت). در ظاهر، به نظر می رسد که هیچ ابزار دیگری قرار نیست در آینده نزدیک جایگزین موتور جستجوی گوگل شود. اما ما در این مورد مطمئن نیستیم.

چت کردن این برنامه بر روی حجم عظیمی از متن استخراج شده از سراسر اینترنت آموزش داده شده است و می تواند تقریباً برای هر جستجوی وب انجام شده پاسخی شبیه به انسان ارائه دهد. به همین دلیل انتظار می رود این ربات در آینده تهدیدی برای گوگل باشد.

تلاش برای بهره گیری از قابلیت های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو

به گفته نیویورک تایمز، لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، در تلاش هستند تا ویژگی هایی مانند ویژگی های ChatGPT به موتور جستجویی که بیش از 25 سال پیش راه اندازی کردند. بر اساس گزارش ها، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل مصمم است استفاده از چت ربات هوش مصنوعی را در خدمات و محصولات این شرکت با قابلیت هایی فراتر از سایر چت بات های محبوب تسریع بخشد.

همچنین با توجه به سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری مایکروسافت در هوش مصنوعی را باز کنید، یک شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی و ژنراتور ChatGPTاین ربات ممکن است به برخی از محصولات مایکروسافت مانند آفیس و بینگ راه پیدا کند.

Sridhar Ramaswamy قبلاً استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو را پیش بینی کرده است. او قبلاً رئیس تبلیغات گوگل و سپس استارتاپ بود موتور جستجوی نوا او که Neeva را تأسیس کرد، در مصاحبه ای گفت:

مدل های زبان بزرگ و هوش مصنوعی توانایی منحصر به فردی برای جستجوی اطلاعات، جابجایی بین اطلاعات مختلف و پاسخگویی به سوالات به گونه ای دارند که قبلا امکان پذیر نبود. استفاده از این قابلیت ها می تواند جستجوی اطلاعات در وب را برای افراد واقعاً هیجان انگیز کند و فکر می کنم شرکت های مختلف فرصت استفاده از این قابلیت ها را به روش های مختلف فراهم خواهند کرد.

نقش هوش مصنوعی در تغییر روش جستجوی ما در وب

نقش هوش مصنوعی در تغییر روش جستجوی ما در وب

از جمله موتورهای جستجویی که از چت ربات های هوش مصنوعی استفاده کرده اند عبارتند از: موتور جستجوی You.com اشاره کردم که 2021 در کالیفرنیا راه اندازی خواهد شد و در دسامبر 2022 چت ربات هوش مصنوعی راه اندازی خواهد شد. چت کردن من به آن اضافه می کنم. نوا با NeevaAIربات چت هوش مصنوعی جدید آن، یکی دیگر از موتورهای جستجوگر است.

Niva که اکتبر گذشته در بریتانیا راه‌اندازی شد، با هدف نمایش نتایج جستجوی غنی و قابل اعتماد، بدون هدایت داده‌های کاربر و داده‌های تبلیغاتی ساخته شد. ویژگی هوش مصنوعی آن در ماه فوریه در دسترس کاربران انگلیسی قرار گرفت.

این یک موتور جستجو بر اساس هوش مصنوعی، وب را برای اطلاعات جستجو می کند و تنها یک پاسخ کتبی به موضوع مورد تحقیق ارائه می دهد. نیوا مانند ربات چت یوچت، برای اطلاعات بیشتر کاربر را با منابع هر نتیجه جستجو آشنا می کند. نیوا به طور مداوم خود را به روز می کند و منابع مربوطه را ارائه می دهد. در حال حاضر تعداد کاربران ماهانه این موتور جستجو تنها 1 میلیون نفر است که زیاد نیست.

رمضان ورامی ادعا می کند که استفاده موتور جستجوی آن از هوش مصنوعی باعث شده است که جستجو در وب روان تر از آنچه اکنون است، باشد. او فکر می کند قالب تبلیغات گوگل که پس از پرداخت و ارائه بخش عمده ای از درآمد گوگل، باید به چالش کشیده شود. به گفته وی، کل تجربه جستجو صرفاً بر روی جلب توجه شما به یک تبلیغ و کلیک بر روی آن متمرکز است.

او معتقد است که علاقه گوگل به کسب درآمد از تبلیغات باعث شده است که الگوریتم این شرکت با رویکرد پول برای گوگل، سایت ها را در نتایج جستجو نمایش دهد. به همین دلیل، سایت هایی که به ابزار Google Sites مجهز هستند، به طور فزاینده ای در بالای نتایج جستجو ظاهر می شوند.

معایب استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو

چت ربات هوش مصنوعی

Niva متعهد است تا زمانی که کاربران خود اشتراک ممتاز (5.49 پوند در ماه یا 44.99 پوند در سال) دریافت می کنند، محتوای بدون آگهی را برای کاربران خود ارائه دهد.

اکثر کاربران این موتور جستجو از دوره آزمایشی رایگان (تا 600000 نفر) استفاده می کنند و فقط 50 جستجو در ماه دارند. ارائه جستجوی نامحدود با هوش مصنوعی قدرتمند از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست. سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، می گوید که هزینه محاسباتی استفاده از ChatGPT بسیار زیاد است.

به گفته دکتر اندرو روگووسکی از موسسه هوش مصنوعی شخص محور (موسسه فعال در استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی)، استفاده از ChatGPT در مقیاسی که اکنون توسط گوگل ارائه می شود، مستلزم ایجاد زیرساخت بسیار بزرگی است.

او در مصاحبه ای اعتراف کرد که در حال حاضر راه های مقرون به صرفه زیادی برای استفاده از قابلیت های چت ربات های هوش مصنوعی وجود دارد. روگووسکی در این مصاحبه گفت که هوش مصنوعی در حال رشد است و بهره گیری از قابلیت های آن نیازمند زیرساخت های مناسب است.

به گفته روگووسکی، استفاده از هوش مصنوعی در این راه (استفاده از آن در موتورهای جستجو) کار درستی نیست و چنین رویکردی باعث می شود که تنها شرکت ها و سازمان های بزرگ بتوانند از پتانسیل این فناوری استفاده کنند. علاوه بر این چالش بزرگ، استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو با مشکلات فراوان دیگری نیز مواجه است.

مانند ChatGPT، NeevaAI نیز یک مدل زبان عالی است. به عبارت دیگر با حجم زیادی از اطلاعات آموزش داده می شود.

اما ChatGPT به خوبی می داند که پاسخ می تواند طولانی، غیر دقیق و بی معنی باشد. به گفته رمضان فرامی، این چت بات قادر به تشخیص درست از نادرست و همچنین اطلاعات موثق از شایعات نیست. همچنین، همانطور که شرکت های بزرگی مانند گوگل شکست های بزرگی داشته اند، ChatGPT نیز ممکن است در آینده شکست بخورد.

امیدهای زیادی به چت ربات های هوش مصنوعی وجود دارد و به نظر می رسد این فناوری دست کم در کوتاه مدت سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد و قابلیت های آن در آینده افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، این فناوری در حال حاضر چندان مورد چالش قرار نمی گیرد.

در اینجا مهمترین خطرات احتمالی استفاده از هوش مصنوعی برای موتورهای جستجو (بر اساس ویژگی های ChatGPT) آورده شده است:

  • تعصب: موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است تعصبات را حفظ کنند یا حتی آنها را قوی تر کنند. مخصوصاً اگر از داده های بایاس برای آموزش آنها استفاده شود.
  • حریم خصوصیموتورهای جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به جمع‌آوری و ذخیره حجم زیادی از داده‌های شخصی هستند که می‌توان از آنها برای هدف‌یابی تبلیغات یا اهداف دیگر استفاده کرد.
  • سانسورموتورهای جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند برای سانسور یا جلوگیری از انتشار برخی اطلاعات استفاده شوند.
  • اطلاعات نادرست ارائه دهید: خطر انتشار و توزیع اطلاعات نادرست و اخبار نادرست توسط موتورهای جستجوگر مبتنی بر هوش مصنوعی چیزی است که نمی توان فراموش کرد. به خصوص اگر اطلاعات مورد استفاده برای آموزش آنها از یک منبع غیر قابل اعتماد باشد.
  • برخی از مشاغل را لغو کنید: استفاده از موتورهای جستجوی هوش مصنوعی می تواند گروه خاصی از مشاغل مانند کتابدار یا دستیار پژوهشی را حذف کند.
  • اعتبارسنجیکاربران ممکن است بیش از حد به موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی وابسته شوند. چنین رویدادی می تواند باعث شود افراد تفکر انتقادی و مهارت های پژوهشی خود را از دست بدهند.
  • انحصار: استفاده از موتورهای جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند باعث انحصار شدید شود و این مشکل می تواند رقابت و نوآوری را از بین ببرد.

آیا می توان موتورهای جستجو را با چت ربات های هوش مصنوعی جایگزین کرد؟

چت ربات هوش مصنوعی

جالب بودن قابلیت‌های بالقوه هوش مصنوعی برای تغییر عملکرد موتور جستجو و پیاده‌سازی این قابلیت‌ها دو موضوع متفاوت هستند.

تغییر روندهای مهم در اینترنت دشوار است. اما نباید فراموش کنیم که ChatGPT نیز یک فناوری عالی است و پتانسیل ایجاد انقلابی در حوزه موتورهای جستجو را دارد.

باید بدانید که روزی روزگاری نوکیا، مایکروسافت و بلک بری پادشاهان بلامنازع دنیای موبایل بودند. اما این شرکت ها دیگر عرب های محلی در این صنعت ندارند و اکنون گوگل و اپل دو بازیگر اصلی در بازار تلفن همراه هستند. ممکن است در آینده شاهد چنین چیزی در جستجوی وب باشیم. آیا فکر می کنید ChatGPT یا دیگر چت ربات های هوش مصنوعی می توانند در آینده نزدیک یا دور جایگزین گوگل و سایر موتورهای جستجو شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید