سرعت وبسایت یکی از مهمترین ویژگی هایی است که شرکت های حرفه ای طراحی سایت حرفه‌ای به آن توجه می‌ کنند. در این مقاله از تاثیر CDN روی سرعت سایت صحبت کرده‌ایم.

 

استفاده از CDN برای بهبود سرعت لود وبسایتسرعت وبسایت یکی از مهمترین ویژگی هایی است که شرکت های حرفه ای طراحی سایت مانند وب سیما، وب 24، وب وان، مه ویژن، سه سوت وب و داده ورزان به آن توجه می کنند. در تمامی حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ از قبیل مشاوره سئو، پشتیبانی سایت و  طراحی سایت و سئو، سرعت بارگذاری صفحات یکی از فاکتورهای تعیین کننده محسوب می شود.

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

بر اساس تحقیقات میدانی مجله خبری پارسی زی سرعت سایت یکی از عوامل مهم برای رتبه بندی جستجوی ارگانیک و بهبود تجربه کاربری است. در صورتی که سایت سرعت لود مناسبی نداشته باشد، نرخ پرش افزایش و نرخ تبدیل کاهش پیدا می کند. افزودن محتوای چند رسانه ای در کاهش سرعت بارگذاری صفحات تاثیرگذار است، اما از آنجا که این محتواها برای سایت ضروری هستند، باید به دنبال روش هایی برای بهینه سازی آن ها باشیم.

CDN یا پلتفرم توزیع محتوا به شبکه ای از سرورها گفته می شود که محتوای سایت شما مانند تصاویر، فیلم ها و اسکریپت ها را ذخیره می کند. هنگامی که کاربران محتوای مورد نظرشان را درخواست می کنند، سی دی ان درخواست ها را به نزدیکترین سرور هدایت می کند. این کار موجب کاهش بار روی سرور اصلی سایت می شود و زمان تحویل متحوا به کاربر را کاهش می دهد.

کاربرد اصلی CDN این است که محتوای سایت شما سریعتر به کاربرانی که از سرور اصلی دور هستند برسد. با استفاده از CDN علاوه بر بهبود تجربه کاربری، می توان نرخ پرش را کاهش داد و بازدید کنندگان بیشتری را به سمت استفاده از خدمات سایت هدایت کرد.

مزایای استفاده از CDN برای وبسایت

سئوکاران معروف دنیا مانند نیل پاتل که در زمینه مشاوره سئو هم فعالیت دارند، استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN را موثر می دانند. نیل پاتل توصیه می کند از سی دی ان برای ارائه محتوا به خصوص فایل های بزرگ استفاده شود. چرا که با توزیع محتوا در چند سرور، تعداد درخواست ها به سمت سرور اصلی کاهش پیدا می کند و این می تواند سرعت بارگذاری سایت را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.

امنیت بالا با CDN

مزایای مهم استفاده از CDN عبارت هستند از:

  • پاسخگویی سریع: سی دی ان می تواند تاخیر در پاسخ به درخواست های کاربران را کاهش دهد. چرا که محتوا به سرعت بارگذاری می شود و دیگر لازم نیست کاربران هر بار منتظر لود کامل صفحات از طرف سرور اصلی سایت بمانند.
  • امنیت بالا: CDN می تواند به عنوان یک سپر مجازی از نفوذ ربات های مخرب، اسپمرها و همچنین حملات DDoS جلوگیری کند. این حملات برای غیر قابل دسترس کردن سرویس های آنلاین انجام می شوند.
  • بهبود سئو: یکی از عوامل موثر در رتبه بندی سایت به وسیله موتورهای جستجو، سرعت بارگذاری صفحات می باشد. با استفاده از CDN محتوای سایت به طور گسترده در دسترس قرار می گیرد و می تواند سریعتر ایندکس شود.
  • کاهش هزینه ها: از آنجا که CDN بیشتر محتوای سایت را در کش ها ذخیره می کند، سرور اصلی مجبور نیست بارها همان محتوا را برای کاربران ارائه دهد. این می تواند موجب کاهش هزینه هایی مانند هزینه پهنای باند شود.

انتخاب بهترین ارائه دهنده CDN

ارائه دهندگان CDN داخلی و خارجی، بسته ها و پلن های خود را با ویژگی ها و قیمت های مختلف در دسترس سایت ها قرار می دهند. عواملی مانند حجم ترافیک سایت، لوکیشن، حجم محتوا و قابلیت های امنیتی برای انتخاب بهترین CDN باید در نظر گرفته شوند.

یکی از بهترین ارائه دهندگان بین المللی CDN کمپانی Cloudflare است. کلودفلر پلن رایگان را هم برای سرویس CDN در وبسایت اصلی خود ارائه می کند که شامل امکاناتی از جمله حفاظت سطح ضروری، بهبود سرعت وبسایت و گواهی SSL در بعضی مرورگرها می باشد. البته پلن رایگان بیشتر برای سایت های کوچک و متوسط مناسب به نظر می رسد.

بهترین ارائه دهندگان داخلی سرویس CDN نیز شرکت هایی مانند ابر آروان و دراک کلود یا ابر دراک هستند که خدمات خود را در پلن های رایگان و پولی در اختیار سایت ها قرار می دهند.

شرکت ابر آروان بسته های سی دی ان مختلفی را ارائه می کند. از بسته رایگان با امکاناتی مانند ترافیک نامحدود، گواهی‌نامه SSL رایگان و محافظت از حمله‌های DDoS گرفته تا بسته های حرفه ای و اختصاصی که قیمت بالایی دارند و شامل امکانات پیشرفته ای مانند فایروال و WAF هستند.

شرکت ابر دراک نیز بسته رایگان خود را با محدودیت هایی از جمله ترافیک 50 گیگابایت ارائه می کند. بسته های پیشرفته و حرفه ای این شرکت قیمت کمتری نسبت به ابر آروان دارند.

نحوه راه اندازی CDN برای وبسایت

چطور CDN را برای وبسایت خود راه اندازی کنیم؟

افرادی مانند جان مولر مدیر بخش سرچ کنسول شرکت گوگل اعتقاد دارند که استفاده از CDN می تواند سرعت سایت را برای کاربرانی که در لوکیشن سرور اصلی سایت قرار ندارند بهتر کند. یک سایت با سرعت آهسته می تواند منجر به کاهش بازدید و از دست دادن بعضی فرصت ها برای افزایش فروش و بهبود نرخ تبدیل شود.

اگر می خواهید برای بهبود سرعت وبسایت از CDN استفاده کنید، باید مراحل راه اندازی را در سایت ارائه دهنده سرویس سی دی ان انجام دهید. پس از ثبت سایت و راه اندازی CDN می توانید با استفاده از بعضی ابزار مخصوص عملکرد آن را بررسی کنید. ابزارهای آنلاینی مانند Google Analytics و Google PageSpeed Insights به شما کمک می کنند زمان بارگذاری صفحات، استفاده از پهنای باند و cache hit ratio را بررسی کنید.

بهینه سازی سایت برای استفاده از CDN

فعالسازی CDN به تنهایی برای بهبود سرعت وبسایت چندان کاربردی به نظر نمی رسد. بلکه سایت شما باید برای استفاده از قابلیت های CDN تا حدودی بهینه سازی شود. برای مثال می توان به فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر و فایل های چند رسانهای اشاره کرد که می تواند پهنای باند را کاهش دهد. همچنین بعضی تکنیک ها که به شما اجازه می دهد سرعت بارگذاری محتوا را از سمت CDN بیشتر کنید.

در نهایت همانطور که خبرگزاری مهرنیوز و رکنا اعلام کرده اند، اهمیت بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت در رشد زتبه های وب سایت شما در گوگل تاثیرگزار است.  برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش راه اندازی بهترین CDN برای سایت خودتان پیشنهاد می شود از خدمات پشتیبانی سایت شرکت های معتبر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید