افزایش سرعت سایت با CDN

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است، طبق گزارشات افزایش سرعت سایت موجب افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل و فروش می‌شود. بطور کلی 1 ثانیه بهبود سرعت در بارگزاری صفحات، 27 درصد نرخ تبدیل را بیشتر می‌کند و اگر سرعت لودینگ سایت بالای 3 ثانیه شود، نرخ تبدیل به ازای هر ثانیه 4.2 درصد کاهش پیدا می‌‎کند. پس اهمیت سرعت سایت بسیار بالاست و به صورت مستقیم روی فروش شما تاثیر می‌گذارد.

عوامل زیادی مانند انتخاب قالب، استفاده از پلاگین های مانند افزونه راکت، بهینه سازی تصاویر سایت با استفاده از ابزارهای مناسب،مینیفای کردن و بهینه سازی کدهای سایت، بهینه سازی هاست و استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN، استفاده از ابزارهای تست سرعت سایت حذف فایل‌های اضافی و… روی سرعت سایت تاثیر می‌گذارد که در آموزش افزایش سرعت سایت به تفصیل درباره همه این عوامل صحبت می کنیم.

آموزش افزایش سرعت سایت

در این مقاله به تاثیر CDN  روی سرعت سایت می‌پردازیم.

CDN چیست؟

CDNمخفف Content Delivery Network است و مجموعه‌ای از سرورها در سراسر جهان است که محتوای سایت شما را ذخیره می‌کند. وقتی کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، محتوای مورد نظر او از نزدیکترین سرور به او تحویل داده می‌شود و تجربه کاربری و در نهایت سرعت سایت زیاد می‌شود. بسیاری از وب‌سایت‌های معروف دنیا مانند یوتیوب و Netflix از سی دی ان استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از CDN

CDN ها برای انواع سایت‎ها از جمله سایت‌های تجاری، خبری و شخصی و فروشگاهی مناسب هستند. مهم‌ترین مزایایی که استفاده از CDN دارد عبارتند از:

  • افزایش سرعت سایت با CDNCDN ها سرعت بارگذاری سایت را تا 50 درصد افزایش می‌دهند.
  • کاهش مصرف پهنای باند: CDN‌ها مصرف پهنای باند سرور اصلی سایت را کاهش می‌دهند.
  • بهبود امنیت سایت: CDN ها امنیت سایت را با توزیع محتوا در چندین سرور افزایش می‌دهند و از وب سایت‌ها در برابر حملات DDOS و ربات‌های هکری حفاظت می‌کنند. اگر نیاز به افزایش امنیت سایت خود دارید،پیشنهاد می شود آموزش افزایش امنیت وردپرس را مشاهده کنید.
  • بهبود سئو: با افزایش سرعت سایت با CDN سایت از نظر سئو هم بهبود پیدا می‌کند و در رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد.

تفاوت بارگذاری (Load times) و CDN:

تفاوت زمان بارگذاری (load times) با CDN و بدون آن بسیار زیاد است. بدون داشتن  CDN تمام محتوای سایت شما از هر کشوری از سرور اصلی بارگیری می‌شود که این امر می‌تواند باعث کند شدن سایت و تاخیر در لودینگ شود که اصلا تجربه کاربری خوبی ندارد و کاربران، سایت شما را سریعا ترک می‌کنند، ولی با CDN، محتوای سایت شما در سرورهایی در سراسر جهان ذخیره می‌شود. هنگامی که هر کاربر در هر جای دنیا سایت شما را باز کند محتوا از نزدیک‌ترین سرور برایش ارسال می‌شود و افزایش سرعت بارگزاری سایت و نرخ تبدیل اتفاق می‌افتد.

در یک نمونه، یک وب‌سایت خبری با استفاده از CDN زمان بارگذاری خود را از 10 ثانیه بدون CDN به 2.5 ثانیه با CDN کاهش داد.

افزایش سرعت سایت با CDN

نحوه کار کردن CDN

برای اینکه افزایش سرعت سایت با CDN  برایتان قابل درک باشد بهتر است نحوه کارکردن CDN را بدانید:

  1. ذخیره‌سازی محتوا در سرورهای نزدیک به کاربران : CDN ها اطلاعات سایت‌ها را در سرورهایی در سراسر جهان ذخیره می‌کنند و در نزدیکی مراکز جمعیتی قرار دارند. هنگامی که کاربر از سایتی بازدید می‌کند، محتوای مورد نظرش از نزدیک‌ترین سرور به او تحویل داده می‌شود،این امر سرعت سایت را افزایش می‌دهد.
  2. استفاده از شبکه‌های پرسرعت برای انتقال محتوا: CDN ها از شبکه‌های پرسرعت برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند که شامل شبکه‌های خصوصی و عمومی هستند، استفاده از شبکه‌های پرسرعت می‌تواند زمان انتقال محتوا را کاهش و سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهد.
  3. استفاده از الگوریتم‌های توزیع محتوا:  CDN ها از الگوریتم‌های توزیع محتوا مانند کش کردن استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها عوامل مختلفی مانند موقعیت کاربر، بار سرور و کیفیت محتوا را در نظر می‌گیرند.استفاده از الگوریتم‌های توزیع محتوا سرعت بارگذاری سایت را برای کاربران در سراسر جهان بهینه می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده  CDN ها از طریق سیستم کشینگ، کاهش اندازه فایل ها و برخی سخت افزارها به بهبود سرعت سایت کمک می کنند که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم.

CDN چگونه از طریق کش محتوا را بارگیری می‌کند؟

CDN ها محتوا را از طریق کش بارگیری می‌کنند. کش به معنای ذخیره اطلاعات در مکانی سریعتر برای دسترسی به آن است. همانطور که در بالا گفتیم CDN ها، محتوای سایت شما در سرورهای سراسر جهان ذخیره می شود که در نزدیکی مراکز جمعیتی قرار دارند.

هنگامی که یک کاربر از سایت شما بازدید می کند، CDN  ابتدا بررسی می‌کند که آیا محتوای مورد نظر کاربر کش شده است یا خیر؟ اگر محتوا کش شده باشد که از کش به کاربر تحویل می دهد و همین موضوع زمان بارگذاری سایت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، زیرا نیازی به دانلود محتوا از سرور اصلی نیست.

از طرفی اگر محتوا در کش نباشد،  CDN آن را از سرور اصلی دانلود می کند و سپس آن را کش می کند.

کاهش اندازه فایل ها از طریق CDN

یکی دیگر از راههای افزایش سرعت سایت با CDN از طریق کاهش اندازه فایل‌ها است که چندین روش دارد:

  • استفاده از فرمت‌های کم حجم برای تصاویر
  • تکنیک‌های فشرده سازی مانند Gzip برای کاهش حجم فایل‌های متنی
  • استفاده از الگوریتم‌های بهینه سازی مانند مینیفای کردن فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت

استفاده از سخت افزارها برای افزایش سرعت سایت توسط CDN

CDN ها از انواع مختلفی از سخت افزار برای بهبود سرعت استفاده می‌کنند. برخی از رایج ترین انواع سخت افزار مورد استفاده CDN ها عبارتند از:

سرورهای پرسرعت: CDN ها از سرورهای پرسرعت برای ذخیره و ارائه محتوا استفاده می‌کنند، این سرورها معمولا از پردازنده های سریع، رم زیاد و شبکه های پرسرعت استفاده می کنند.

شبکه های پرسرعت: CDN ها از شبکه‌های پرسرعت برای ارائه محتوا استفاده می‌کنند، این شبکه‌ها عموما از کابل‌های فیبر نوری یا شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می کنند.

SSD Storage: سی دی ان ها از حافظه SSD برای ذخیره محتوا استفاده می‌کنند، SSD ها سرعت دسترسی بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند و می‌توانند سرعت بارگذاری سایت را بهبود بخشند.

در این مقاله به مهم ترین روش های افزایش سرعت سایت با CDN پرداختیم. شما می توانید از بهترین cdn موجود در دنیا یعنی کلودفلر برای سایت خود استفاده کنید و سرعت سایت خود را تا 50 درصد افزایش دهید.

 

 

برچسب ها : سئو,وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید