آلمان به عنوان پنجمین کشور مطلوب برای مهاجرت به شمار می‌رود. این مطلوبیت به دلیل عملکرد خوب اقتصاد، سیستم آموزشی و فرصت‌های شغلی آن می‌باشد. به همین خاطر، بسیاری از مردم سراسر جهان به دنبال فرصتی برای مهاجرت به آلمان هستند. برای مهاجرت به این کشور اروپایی، روش‌های مختلفی وجود دارند. هر فرد با توجه به شرایط و توانایی‌های خود باید یکی از این روش‌ها را برگزیند. بنابراین نمی‌توان صرفا یک روش را به عنوان بهترین روش مهاجرت به این کشور انتخاب کرد. در این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد نحوه مهاجرت و بهترین روش مهاجرت به آلمان برای افراد مختلف، ارائه شده‌ است. اگر قصد مهاجرت و پیشرفت در آلمان را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

بهترین روش مهاجرت به آلمان

بهترین روش‌های‌ مهاجرت به آلمان

راه‌های مختلفی برای مهاجرت اتباع خارجی به کشور آلمان وجود دارند. در ادامه، تعدادی از این روش‌های مهاجرت آورده شده‌ و توضیحات لازم در رابطه با آن‌ها ارائه شده‌اند.

  • مهاجرت به آلمان از طریق کار

طبق مطالعات صورت گرفته، آلمان دچار کمبود نیرو کار شده است. به همین دلیل، این کشور به طور مداوم به دنبال مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، پزشکان و سایر متخصصان واجد شرایط است. به منظور تشویق چنین افرادی جهت مهاجرت به آلمان، مقامات این کشور شرایط سختگیرانه برای مهاجرت به آلمان و اشتغال را کاهش داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت بهترین روش مهاجرت به آلمان برای افراد حرفه‌ای، مهاجرت از طریق کار است.

مراحل مهاجرت به آلمان از طریق کار به شرح زیر هستند:

  • پیدا کردن یک شغل در کشور آلمان
  • اقدام کردن برای اخذ ویزا کار آلمان
  • مهاجرت به آلمان
  • دریافت مجوز اقامت کاری

البته برای دریافت اجازه اقامت برای کار در کشور آلمان، کارفرما و کارمند باید ثابت کنند که:

  • کمبود نیروی کار در آلمان و اتحادیه اروپا وجود داشته است.
  • نیروی کار خارجی باید از نظر حقوق و محیط کار، شرایطی مانند نیروهای کار آلمانی داشته باشد.
  • کارمندان مهاجر می‌بایست تمام شرایط تحصیلی و تجربه کاری برای موقعیت شغلی خود را برآورده کنند.
  • شرکتی که نیروی کار مهاجر را استخدام می‌کند، باید تمام موارد درخواستی مقامات آلمانی (اسناد ثبت‌نام و گواهینامه) را ارائه نماید.

به عنوان یک نیروی کار در آلمان، تا زمانی که مجوز اقامت شما اجازه دهد، فرصت کار خواهید داشت. اگر کارفرمای شما بخواهد رابطه کاری شما را ادامه دهد، شما می‌توانید برای تمدید درخواست دهید. همچنین شما می‌توانید برای اقامت دائم نیز اقدام کنید. البته اگر شما یک نیروی کار غیر ماهر باشید و تخصص خاص و مهارت لازم را نداشته باشید، مهاجرت به آلمان بر اساس شغل بسیار دشوار خواهد بود.

اگر در طول فرایند مهاجرت خود با مشکلات حقوقی و قانونی مواجه شدید، بهتر است از یک مشاور مهاجرت کمک بگیرید.

  • مهاجرت تحصیلی به آلمان

بسیاری از افراد از این موضوع که آلمان آموزش رایگان ارائه می‌دهد، آگاه نیستند. برخلاف کشورهایی مانند آمریکا که هزینه های تحصیلی گزافی دریافت می‌کند، دانشگاه‌های آلمان یا هزینه‌های بسیار پایینی دارند یا اصلا هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل، آلمان یک مکان محبوب جهت مهاجرت برای مقاصد تحصیلی است.

در مهاجرت به آلمان جهت تکمیل مدرک دانشگاهی، باید  ویزای تحصیل در آلمان را دریافت کنید. پس از دریافت ویزا می‌بایست به آلمان بروید و در این کشور به ادامه تحصیل بپردازید. زمانی که مدرک خود را دریافت کنید، می‌توانید برای مدت محدودی در آلمان بمانید تا به دنبال کار بگردید. اگر بتوانید در این مدت شغل پیدا کنید، اجازه خواهید داشت در آلمان بمانید. گزارش‌ها حاکی از این هستند تا 54 درصد از دانشجویانی که تحصیلات خود را در آلمان به پایان می‌رسانند، در همان کشور می‌مانند و شغل پیدا می‌کنند. این روش می‌تواند بهترین روش مهاجرت به آلمان برای دانش‌آموزان، دانشجویان و تمام کسانی باشد که قصد ادامه تحصیل دارند.

  • مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی

اگر شما یک سرمایه‌گذار و علاقه‌مند به کشور آلمان هستید، پس شما فرد خوش شانسی محسوب می‌شوید. زیرا کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که در آلمان فرصت‌های اقتصادی ایجاد ‌کنند، اجازه مهاجرت به آلمان را خواهند داشت. با این حال، شرایط خاصی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارند که باید آن‌ها را برآورده کنید. در ادامه، این شرایط آورده شده‌اند.

  1. به طور تقریبی آستانه مبلغ برای سرمایه‌گذاری 250000 یورو است.
  2. فرد کارآفرین می‌بایست ویزای خوداشتغالی دریافت کند که در دسته ویزای کار آلمان قرار می‌گیرد. برای دریافت این ویزا باید موارد زیر را اثبات کند:
  • سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری را دارید.
  • سرمایه‌گذاری شما به نفع اقتصاد آلمان خواهد بود.

اگر وضعیت خود را به عنوان یک کارآفرین در آلمان حفظ کنید، پس از سه سال اجازه تمدید نامحدود اقامت خود را نیز خواهید داشت. تمدید نامحدود اقامت به این معنی است که هر زمان که بخواهید می‌توانید وارد کشور آلمان شوید و از آن خارج شوید. کارآفرینان از سراسر جهان ایده‌های خود را به بازار پرسود آلمان می آورند. با این حال، به کارآفرینان توصیه می‌شود با وکلای مهاجرت تجاری که می‌توانند بر برنامه‌های کاربردی و طرح‌های تجاری آنها نظارت داشته باشند، همکاری کنند.

  • مهاجرت به آلمان برای پیوستن به خانواده

تمامی همسران و فرزندان زیر 16 سال می‌توانند برای پیوستن به همسر یا والدین خود جهت مهاجرت به آلمان اقدام کنند. این روش می‌تواند برای افرادی که یکی از اعضا خانواده‌شان در آلمان زندگی می‌کند، بهترین روش مهاجرت به آلمان باشد.

برای واجد شرایط بودن، همسران باید ثابت نمایند که متاهل هستند و فرزندان باید گواهی تولد داشته باشند. کودکان زیر 16 سال، لازم نیست مهارت‌های زبان آلمانی داشته باشند، زیرا فرض بر این است که آنها می‌توانند این مهارت‌ها را به سرعت یاد بگیرند. با این حال، برای کودکان بالای 16 سال، باید مدرک کافی دال بر مهارت زبان آلمانی و توانایی سازگاری و ادغام با فرهنگ آلمانی وجود داشته باشد. همسران نیز برای واجد شرایط بودن باید حداقل مدرک زبان A1 آلمانی داشته باشند.

  • ویزای جست‌وجوی کار

ویزا جست‌وجو کار آلمان یک نوع ویزاس منحصربه‌فرد است و به افرادی که مهارت‌های لازم را دارند، اجازه می‌دهد حداکثر تا 6 ماه در آلمان زندگی کنند و به دنبال کار بگردند. در این مدت دارنده ویزا باید ویزا جست‌وجو کار خود را به مجوز کار تبدیل کند. با این حال، اگر دارنده ویزا نتواند در مدت مقرر کار پیدا کند، باید به کشور خود بازگردد. این روش برای افرادی که هیچ‌کدام از شرایط گزینه‌های قبلی را ندارند، بهترین روش مهاجرت به آلمان است.

مجوز اقامت آلمان

زمانی که یکی از ویزاهای مهاجرت را دریافت کنید، اجازه اقامت را نیز دریافت خواهید کرد. اجازه اقامت می‌تواند موقت یا دائم باشد.

مجوزاقامت موقت به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا برای مدت زمان مشخصی در آلمان بمانند و سپس به کشور خود بازگردند. اما اجازه اقامت دائم به این معنا است که تبعه خارجی می‌تواند تا زمانی که بخواهد، در آلمان بماند و هر زمانی که خواست، آلمان را ترک کند و به کشور خود یا سایر کشورها برود. با این حال، داشتن اجازه اقامت دائم به این معنا نیست که شما به عنوان یک شهروند در کشور آلمان شناخته خواهید شد.

مجوز اقامت استاندارد

این نوع اجازه اقامت برای تمام روش‌های مهاجرتی که در بالا ذکر شدند و همچنین برای سایر اهداف مانند گذراندن دوره‌های آموزشی و … همچنین برای کسانی که به دلایل سیاسی و بشر دوستانه به آلمان می‌روند، استفاده می‌شود. مجوز اقامت استاندارد برای مدتی معتبر خواهد بود و پس از آن، قابل تمدید است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی راه‌های مختلف مهاجرت به کشور آلمان پرداختیم. همچنین سعی کردیم بهترین روش مهاجرت به آلمان را برای افراد مختلف با توجه به شرایطی که دارند، بیان کنیم. به عنوان مثال، بهترین راه برای دانشجویان، مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی است. دانشجویان می‌توانند پس از دریافت ویزا، مجوز اقامت آلمان را به دست بیاورند. همان ‌گونه که در مقاله گفته شد، مجوز اقامت آلمان به دو صورت موقت و دائم است که با توجه به شرایط افراد، یکی از آنها به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

 

برچسب ها : مهاجرت به آلمان,آلمان

دیدگاهتان را بنویسید