سیستم سرمایشی فن و پد سلولزی یک سیستم محیط مبتنی بر تبخیر آب است که برای خنک کردن و تهویه مطبوع هوا در گلخانه ها، سالن های کارخانجات و مرغداری استفاده می شود. استفاده از این سیستم سرمایشی تبخیری در مناطق خشک و گرم بهترین راهکار از نظر اقتصادی و راندمان می باشد.

استفاده از فن و پد سلولزی به عنوان یک سیستم سرمایشی تبخیری در گلخانه ها، سالن های صنعتی و مرغداری در مناطق گرمسیر خشک بسیار رایج است. بی شک وجود سیستم سرمایشی در چنین محیط هایی جزو ملزومات اولیه برای راه اندازی آن است. به عنوان داشتن دمای هوای مناسب در مرغداری برای پروش طیور ضروری است. همچنین در محیط های کارگری صنعتی نیز این نیاز وجود دارد. در ساخت گلخانه نیز فراهم کردن شرایط دمایی و هوایی مناسب برای رشد گیاهان مختلف از ضروریات این کار است. بنابراین این سیستم سرمایشی یک پیشنهاد و راهکار مناسب برای بخش عظیمی از صنعت و تولیدکنندگان است. ما در اینجا سعی خواهیم کرد این سیستم سرمایشی را معرفی کرده و در خصوص مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

سیستم فن و پد سلولزی چیست و چگونه کار می کند؟

در این سیستم به صورت کلی تعدادی پد سلولزی در دیواره های سالن قرار داده می شود. پدهای تعبیه شده بوسیله سیستم آبدهی نصب شده به صورت مداوم مرطوب و خیس میشوند. با استفاده از تعدادی فن نصب شده در نقطه مقابل و سایر مکان ها هوای داخل سالن به بیرون مکیده می شود. این مکش هوای داخل به بیرون باعث ایجاد خلا نسبی در داخل و ورود هوای بیرون از طریق پدهای سلولزی مرطوب به داخل می شود. عبور هوا از محیط مرطوب پدها باعث افت دمای رد شده می شود. هوای دمیده شده از پدهای سلولزی علاوه بر دمای پایین تر از محیط دارای رطوبت نیز می باشد. این مساله باعث کاهش دمای محیط شده و هوای خشک داخل را مرطوب نیز می کند. این سیستم دقیقا همان سیستم کولر آبی خانگی است که همه افراد با آن آشنا هستند.

 

با اینکه این سیستم به خودی خود یک سیستم مقرون به صرفه با کارایی بالاست، ولی رعایت مکات فنی در ماسبات اولیه، طراحی و نصب کارایی آن را به حداکثر میزان ممکن می رساند. ما در اینجا قصد داریم علاوه بر معرفی کامل اجزای این سیستم و مزایا و معایب آن، شرکت گلخانه ساز گل سبز میثاق را نیز معرفی کنیم که می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

پد سلولزی گلخانه چیست؟

پد سلولزی گلخانه که یک جزء اصلی در سیستم سرمایشی تبخیری است، عبارت است از صفحات ضخیم موج دار و لایه به لایه از جنس کاغذ است. کاغذ استفاده شده در این پدها از نوع کرافت مخصوصی است که از کنفف درخت بامبو و کاج ساخته می شود. شاید همینجا به ذهنتان برسد که این کاغذها بواسطه رطوبت مداوم دچار پوسیدگی شوند و سیستم کارا نباشد. در حالی که پاسخ به شما خیر است. در فرایند تولید پد سلولزی گلخانه از کوتینگ رزینی استفاده می شود. همین مساله باعث مقاومت مکانیکی بسیار بالای این پدها در برابر عوامل آب شده و عمر بالایی نیز خواهند داشت.

این پدها جایگزین، پوشال های سنتی هستند که علاوه بر عمر پایین معایب زیادی نیز داشتند. هرچند قیمت پد سلولزی از پوشال سنتی بالاتر است، ولی عمر بالای آن در طول زمان زمان، خرید پد را یک انتخاب اقتصادی و هوشمندانه می کند. کاغذ کرافت استفاده شده برای ساخت این پدها، باعث می شود که این محصول خاصیت مویینگی، ایستایی و مانایی داشته باشد. همچنین پدهای سلولزی خاصیت خودشویی نیز دارند، بدین صورت که آب وارد شده به آنها گرد و غبار محیطی نشسته بر آنها را شستشو داده و خارج می کند.

فن گلخانه چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد این سیستم از ترکیب تعدادی فن و پد سلولزی ساخته می شود. فن های استفاده شده در این سیستم از نوع اگزاست فن می باشد. اگزاست فن ها که در بازار مصرف به نام هواکش نیز شناخته می شوند، فن هایی هستند با استفاده از نیروز گریز از مرکز باعث جابجایی هوا می شوند. در کل، کارکرد این فن ها برای مکش هوا از یک سمت و دمیدن آن به سمت دیگر هستند. این فن ها علاوه بر استفاده در سیستم سرمایشی فوق الذکر به صورت تکی نیز استفاده می شود که در این صورت برای جابجایی و تهویه هواست. اگزاست فن ها انواع متفاوتی را دارند. فن های سانتریفیوژی، فن آکسیال گلخانه، رادیال، پشت بامی، سقفی و قارچی معروفترین و پرکاربردترین آنها هستند.

فن پروانه ای و یا همان فن آکسیال برای راه اندازی سیستم سرمایشی استفاده می شود. این فن ها به نام فن گلخانه نیز معروف هستند. این فن از یک موتور و یک پروانه با تعدادی پره ساخته می شود که با چرخیدن پره ها هوا جابجا می شود. توان بازدهی و برق مصرفی این فن ها بر اساس قدرت موتور و ساختار پروانه و تعداد پره ها تعیین می شود. همچنین این فن ها بر اساس قطر پروانه دسته بندی می شوند. فن 140 و فن 100 گلخانه رایجترین ابعاد می باشند.

یک فن مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

با توجه به اینکه نصب این فن ها در محیطهای صنعتی، گلخانه و مرغداری هاست، بایستی برخی نکات لحاظ شود.

  • صدای کم فن به هنگام کارکرد برای جلوگیری از آلودگی صوتی
  • نصب آسان و سریع با کاربری راحت
  • پایین بودن مصرف انرژی برق
  • ضرورت وجود محافظ پره و موتور به صورت توری و دمپر
  • استحکام بدنه
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت در گلخانه ها و آمونیاک در مرغداری ها

در بازار مصرف ایران برندهای مختلفی از این محصولات وجود دارد. با اینحال انتخاب آن نیاز به راهنمایی و مشورت دقیق دارد تا فن مورد استفاده ویژگی های بالا را داشته باشد. شرکت گلخانه سازی گل سبز میثاق با 25 سال تجربه ساخت گلخانه و تجهیز آن، عرضه کننده محصولات فن در ایران می باشد. این شرکت با همکاری تولید کنندگان برتر کشورف همواره بهترین محصولات را به مشتریان خود عرضه کرده است. شما می توانید برای خرید فن و یا پد سلولزی و یا ایجاد سیستم سرمایشی محل کار خود با این شرکت تماس بگیرید. شماره های این مجموعه 02166906212 و 09125753841 می باشد. همچنین برای آشنایی بیشتر با این مجموعه می توانید به آدرس اینترنتی https://golesabzemisagh.ir/  مراجعه نمایید.

سیستم سرمایشی فن و پد گلخانه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ما در بالا دو جزء اصلی این سیستم را معرفی کردیم. با اینحال این اجزاء دیگری نیز دارد که هر کدام مهم هستند. اینس یستم سرمایشی تبخیری دارای بخش های زیر است:

  • فن ها برای جابجا هوا
  • پدهای سلولزی برای ایجاد محل خنک و مرطوب گذر هوا
  • پمپ تزریق آب برای انتقال آب به روی پدها
  • مخزن تامین آب
  • لوله انتقال آب
  • سیستم فیلتر آب در چرخه
  • ناودان ها و سیستم تخلیه آب
  • قاب اطراف پدها که از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه است.

برای طراحی و اجرا یک سیستم سرمایشی تبخیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

میزان حجم هوای مورد نیاز گلخانه(متر مکعب بر دقیقه)

میزان درجه حرارت متناسب بر نیاز گیاهان زیر کشت

محل قرار گیری فن ها و پدها و فاصله بین آنها ( فاصله بین پدها بین 30 تا 50 متر باید باشد. کمتر از این و یا بیشتر باعث عدم کارایی مناسب سیستم می شود.)

فن سیرکوله چیست؟

فن سیرکوله یکی از انواع فن های مورد استفاده برای ایجاد گردش هوا در داخل گلخانه ها است. گردش هوا در محیط گلخانه برای یکسان سازی دما و رطوبت محیطی در فصول مختلف ضروری است.

نامناسب بودن شرایط تهویه گلخانه باعث آسیب به گیاهان زیر کشت می شود. با توجه به عبور نور از دیواره و سقف گلخانه ها، دمای هوا در کناره ها و نزدیک سقف متفاوت از نقاط داخلی است. این مساله در زمستان ها باعث پایین بودن دمای این نقاط و در تابستان بالا دما در این نقاط شود. در صورتی که گیاهان کشت شده دمای یکنواختی را تجربه نکنند و شرایط محیطی برای هر بخش گلخانه متفاوت باشد، تولید محصول تحت تاثیر قرار گرفته و بهره وری پایین خواهد آمد.

دسته بندی فن های سیرکوله بر اساس قطر پروانه آنها می باشد. سایزهای مورد استفاده 40 سانتی متر، 50 و 60 سانتی متر است. موتور فن سیرکوله برای کار با برق تکفاز و سه فاز طراحی و تولید می شود. همچنین پروانه استفاده شده می تواند شامل پره به تعداد 3، 4 ، 6 و 9 پره باشد. قطر پروانه، توان موتور و تعداد پره ها در میزان هوادهی و پرتاب هوا این فن ها نقش دارد.

با به رطوبت بالای محیط های گلخانه ای، جنس بدنه فن سیرکوله از استیل ضد زنگ می باشد. جنس تیغه های پره ها از فلز با رنگ الکترواستاتیک و یا پلاستیکی می باشد. موتور فن دارای عایق رطوبتی است که در این محیط گلخانه ای عمر بالایی داشته باشد. با توجه به آویزان بودن فن سیرکوله طراحی پایه به گونه ای است که بخاطر کار موتور دچار تکان نشود.

آیا فن سیرکوله می تواند به افزایش کارایی این سیستم فن و پد کمک کند؟

با توجه به اینکه فن سیرکوله گردش هوا ایجاد می کند، توزیع متعادل دما و رطوبت موجود می تواند به عملکرد این سیستم کمک کند. در حقیق فن سیرکوله می توان به صورت یک مکمل با این سیستم کار کند.

مزایای استفاده از پد سلولزی گلخانه

  • عدم افت ارتفاع و نیز ایستایی بالای سیستم به سبب برخورداری از یک ساختار محکم و منظم
  • نظافت و نگهداری بسیار آسان به سبب برخورداری از خاصیت ایستایی بالا
  • عدم انتقال باکتری های مضر به فضای محیط مذکور
  • مصرف انرژی برق بسیار کم به دلیل افت فشار پایین
  • برخورداری از خاصیت جذب آب بسیار بالا به دلیل داشتن مواد اولیه درجه یک
  • برخورداری از میزان سرعت رسوب گذاری بسیار پایین
  • کاهش ورود گرد و غبار به دلیل داشتن لایه های متعدد
  • عمر مفید بیش از 5 سال
  • بیشتر از 20 درصد خنک تر کردن محیط در فصول سال

انواع پد سلولزی گلخانه

یکی از معروف ترین برندها در ایران پد سلولزی کولان سل است. پد کولان سل برای استفاده در گلخانه ، مرغداری ها و دامداری و نیروگاه های توربین گازی استفاده می شود. این پدها بر اساس طول موج کاغذهای تشکیل دهنده پد و زاویه قرار گیری آنها نسبت به هم به صورت زیر طبقه بندی می شوند. پد کولان سل به نام های 5090 ، 7060 و 7090  تولید و به بازار عرضه می شود.

شرکت گلخانه سازی گل سبز میثاق به عنوان نماینده رسمی فروش این برند فعالیت می کند. برای خرید می توانید با این شرکت ارتباط بگیرید.

سیستم مه پاش چیست؟

سیستم مه پاش سیستمی است که در آن با تبخیر آب و پاشش آن بدون خیس کردن، رطوبت هوا تامین شده و دمای محیط کنترل می گردد. این سیستم در فضاهای بسته و باز قابل استفاده است. در گلخانه ها این سیستم به تعدیل دمایی و رطوبتی محیط کمک بسیاری می کند.

سیستم مه پاش گلخانه از اجزا زیر تشکیل می شود.

  • پمپ دستگاه مه پاش گلخانه یا سیستم مه پاش
  • سختی گیر
  • شیر تنظیم فشار
  • شیلنگ فشار قوی سیم دار پرسی یا پلی آمید
  • نازل یا افشانه دستگاه مه پاش گلخانه
  • پایه نازل دستگاه مه پاش گلخانه
  • تابلو کنترل فیلتر

سخن پایانی

ما در اینجا سیستم سرمایشی تبخیری ساخته شده با فن و پد سلولزی برای گلخانه ها را توضیح دادیم. شایان ذکر است که راندمان بالای هر سیستمی علاوه بر استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد، منوط به طراحی و اجرا درست است. برای رسیدن به بهره وری بالا بایستی محاسبات دقیقی بر اساس وضعیت محل صورت گیرد. شرکت گل سبز میثاق با تجربه 25 ساله خود، توان فنی و اجرایی بالایی در زمینه ساخت گلخانه دارد. این شرکت با فعالیت برون مرزی خود، خدمات مهندسی در کشورهای همسایه همچون عراق، آذربایجان و … ارائه کرده است. شما می توانید برای دریافت مشاوره و اجرا و یا خرید تجهیزات گلخانه با این شرکت تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید