بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند.

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

کیف پول بیت کوین چیست؟

درحال حاضر خرید، فروش و معامله بیت کوین (BTC) آسان تر از همیشه است. اما باید مطمئن شوید که بیت کوین خود را در مکانی امن ذخیره کرده اید. شاید از خود می پرسید که چگونه بیت کوین را ذخیره کنیم؟ بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند. کیف پول بیت کوین یک کیف پول دیجیتال است که به شما امکان ارسال و دریافت بیت کوین را می دهد. این نوع کیف پول، شبیه به داشتن کیف پول فیزیکی است. بنابراین، هدف از داشتن کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول به جای نگه داشتن پول فیزیکی، اطلاعات ارزدیجیتال مورد نیاز را برای دسترسی به آدرس های بیت کوین و ارسال تراکنش ها ذخیره می کند. سایر ارزهای دیجیتال را نیز می توان در برخی کیف پول های بیت کوین ذخیره کرد.

دستگاه حاوی کیف پول بیت کوین، کلید خصوصی را ذخیره می کند، نه خود کوین ها را. کوین ها در بلاک چین (blockchain) بیت کوین ذخیره می شوند و برای انتقال آن کوین ها به کیف پول یک شخص دیگر، به کلید خصوصی نیاز است.

در این رابطه بخوانید‌ : کاربرد هوش مصنوعی در بلاکچین

دو مرحله مهم در انتخاب کیف پول بیت کوین مناسب وجود دارد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که به چه نوع کیف پول ارزدیجیتالی نیاز دارید و کیف پول های خصوصی را در نظر بگیرید تا کیف پول ایده آل خود را پیدا کنید.

به عنوان مثال، کیف‌پول‌های فول نود به تمرکززدایی و پشتیبانی از شبکه بیت کوین کمک می‌کنند. همچنین کیف‌پول‌های موبایل بیت‌کوین، صرافی های ارزهای دیجیتال داخلی و اسکنرهای کد پاسخ سریع (QR)، و همچنین انواع دیگر قابلیت ها را با توجه به نوع کیف پول شما ارائه می‌دهند.

 

نحوه عملکرد کیف پول بیت کوین

برای ارسال و دریافت بیت کوین از جفت کلید ارزدیجیتال استفاده می شود. یک جفت کلید از یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی مرتبط تشکیل شده است. برای ارسال بیت کوین، استفاده از کلیدهای خصوصی الزامی است و باید آنها را در جای امن مخفی نگه داشت. دریافت بیت کوین به کلیدهای عمومی نیاز دارد که می توان آن را با هر کسی به اشتراک گذاشت. کلیدهای عمومی با استخراج یک کلید خصوصی از آنها ایجاد می شوند.

با ایجاد کیف پول بیت کوین، عبارات بازیابی (seed) ایجاد میشوند. از عبارات یادافزار برای نمایش عبارات بازیابی به شکل متوالی کلمات استفاده می شود. این عبارات برای تولید کلید خصوصی بیت کوینی و برای انتقال و دریافت بیت کوین استفاده می شود.

این طرح چارچوب قطعی و سلسله مراتبی (HD) نامیده می شود و یک استاندارد صنعتی برای ایجاد و مدیریت کلید بیت کوین است. وقتی می خواهید بیت کوین را دریافت کنید، اکثر کیف پول ها به طور خودکار کلیدهای عمومی جدید تولید می کنند.

استفاده مجدد از کلید عمومی یا آدرس تکراری دیگر یک مشکل نیست. اگر هر بار که بیت کوین دریافت می کنید از کلید عمومی یکسانی استفاده کنید، هر کسی ممکن است به راحتی کل سابقه پرداخت شما را دنبال کند. در نظر گرفتن کلیدها به عنوان توکن های یک بار مصرف، حریم خصوصی کاربر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. یک کاربر همیشه می‌تواند کیف پول خود را بازیابی کند، به شرط آنکه عبارات بازیابی خود را بداند. این عبارات اغلب یک لیست 12 یا 24 کلمه‌ای است که با کیف پول تنظیم می‌شود.

همچنین بخوانید : آموزش خرید ترون از نیپوتو

 

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

 

انواع کیف پول بیت کوین

کیف پول تلفن همراه

برای کسانی که به طور فعال از بیت کوین برای پرداخت کالا در مغازه ها یا انجام معاملات روزانه استفاده می کنند، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال موبایل ابزاری ضروری است که به عنوان یک برنامه در تلفن هوشمند شما اجرا می شود، کلیدهای خصوصی را ذخیره می کند و به شما امکان می دهد ارزهای دیجیتال را با تلفن ذخیره کنید، معامله کنید و هزینه ها را پرداخت کنید.

علاوه بر این، برخی از برنامه‌ها از ویژگی ارتباط حوزه نزدیک یا NFC گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، به این معنی که کاربران می‌توانند بدون نیاز به ارائه هیچ اطلاعاتی، به سادگی روی شبکه استفاده شوند.

کیف پول‌های موبایل از فناوری تأیید پرداخت ساده‌شده استفاده می‌کنند، زیرا فقط با زیرمجموعه‌های کوچکی از بلاک چین کار می‌کنند که به نودهای قابل اعتماد در شبکه بیت‌کوین برای اطمینان از داشتن اطلاعات صحیح، متکی هستند.

نقطه ضعف این کیف پول این است که این نودهای قابل اعتماد بر روی کوین‌ها و تراکنش‌ها کنترل دارند، و با فلسفه اعتماد زدایی بیت‌کوین در تضاد هستند. با این وجود، این کیف پول ها به دلیل منابع محدود سیستمی برای تلفن های همراه ضروری هستند، اما دسترسی آسان به وجوه یک نقطه ضعف است.

علاوه بر این، کیف پول های تلفن همراه به عنوان یک محصول جانبی و یک راهکار سریع و مناسب برای ذخیره سازی بیت کوین، مستعد بدافزار و هک هستند.

احراز هویت دو مرحله ای (2FA) دومین لایه حفاظتی است که برای ورود، کدی را علاوه بر نام کاربری و رمز عبور خود وارد می کنید. یک تفاوت اساسی بین کد احراز هویت دو مرحله ای و رمز عبور این است که کد احراز هویت دو مرحله ای یا از طریق ایمیل و یا از طریق پیامک تلفن برای شما ارسال می شود تا مطمئن شود که خود شما می‌خواهید وارد شوید. یکی دیگر از روشهای احراز هویت دو مرحله ای که امنیت بیشتری نیز دارد، استفاده از یک برنامه احراز هویت، مانند Google Authenticator، FreeOTP، یا Authy است، زیرا در برابر حملات تعویض سیم‌کارت یا هک ایمیل آسیب‌ناپذیر است.

 

کیف پول تحت وب

کیف پول های تحت وب (Web wallets)، (شکلی از والت آنلاین بیت کوین) کلیدهای خصوصی را روی یک سرور ذخیره می کنند، این سرور ها دائماً آنلاین هستند و توسط شخص ثالث کنترل می شوند. سرویس‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، که برخی از آنها می‌توانند به کیف پول‌های موبایلی و دسک‌تاپ پیوند داده شوند و آدرس‌های شما را در دستگاه‌های متعلق به شما شبیه سازی کنند.

مانند کیف پول های موبایلی، کیف پول های الکترونیکی (e-wallets) نیز کاربران خود را قادر می سازند تا از هر وسیله ای که به اینترنت متصل است به وجوه خود دسترسی داشته باشند. سازمان‌هایی که این وب‌سایت را اداره می‌کنند می‌توانند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند، بنابراین بر سرمایه‌ شما کنترل کامل دارند.

اکثر کیف‌پول‌های الکترونیکی در صرافی‌ها اجرا میشوند. و در برخی موارد، صرافی‌ها با وجوه کاربران خود فرار کرده اند. کیف پول های تحت صرافی نیز اغلب هدف حمله هکرها قرار می گیرند زیرا فقط با استفاده از آدرس ایمیل و رمز عبور شما قابل دسترسی هستند.

 

کیف پول دسکتاپ

کیف پول های دسکتاپ (Desktop wallets)، را میتوان دانلود و بر روی کامپیوتر نصب کرد. آنها کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک یا درایوهای حالت جامد (SSD) ذخیره می کنند. طبق تعریف، آنها از کیف پول های آنلاین و تلفن همراه ایمن تر هستند، زیرا برای داده های خود به اشخاص ثالث متکی نیستند و سرقت از آنها سخت تر است.

آنها همچنان به اینترنت متصل هستند، در نتیجه ذاتا امنیت کمتری دارند.

مزیت های دیگر این کیف پول ها عبارت اند از:

  • گزینه جایگزین یک تراکنش جدید با کارمزد بیشتر
  • گرینه Intuitive drop-down همراه با کارمزد تراکنش و کنترل سرعت.
  • عملکرد: تراکنش‌ها مستقیماً بدون نیاز به یک ارائه‌دهنده نود شخص ثالث، به استخر حافظه پراکنده می‌شوند.
  • API و CLI: رابط خط فرمان (CLI) که توسط کیف پول‌های نود کامل ارائه می‌شود، مجموعه وسیعی از کنترل‌ها را فراهم می‌کند که در برنامه‌های کیف پول سبک موجود نیستند.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری (hardware wallet) بیت کوین، نوع نسبتاً منحصربفردی از کیف پول بیت کوین است که کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی امن ذخیره می کند. اعتقاد بر این است که این نوع کیف پول، امن ترین راه برای ذخیره بیت کوین است. برخلاف کیف پول های کاغذی که در برخی موارد باید وارد نرم افزار شوند، کیف پول های سخت افزاری می توانند به صورت مطمئن و تعاملی استفاده شوند. آنها در برابر ویروس های رایانه ای مصون هستند، زیرا وجوه ذخیره شده را نمی توان به صورت متنی به خارج از دستگاه منتقل کرد و در بیشتر موارد، نرم افزار آنها منبع باز است.

اکثر کیف پول های سخت افزاری دارای صفحه نمایش هایی با یک لایه امنیتی بیشتر هستند، در نتیجه می توان از آنها برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد. به عنوان مثال، یک صفحه نمایش می تواند یک عبارت بازیابی ایجاد کند و همچنین مبلغ و آدرس مورد نظر را تأیید کند. بنابراین، تا زمانی که در یک دستگاه معتبر ساخته شده توسط یک سازنده قابل اعتماد و شایسته سرمایه گذاری کنید، وجوه شما امن و مطمئن خواهد بود.

 

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی (paper wallet)، یک سند فیزیکی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت بیت کوین و یک کلید خصوصی است که به شما امکان می دهد بیت کوین ذخیره شده در آن آدرس را خرج یا انتقال دهید. کیف پول های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می شوند تا بتوانید برای انجام تراکنش به سرعت آنها را اسکن کنید و کلیدها را به کیف پول نرم افزاری (software wallet) یا برنامه کیف پول اضافه کنید.

مزیت اصلی کیف پول کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند. این امر باعث می شود در برابر حملات سایبری، از جمله بدافزارهایی که ضربات کلید را ثبت می کنند، مانند کلیدنگار ها، بسیار انعطاف پذیر و کاملاً ایمن باشد.

 

امنیت کیف پول بیت کوین

خطرات مختلف مرتبط با امنیت کیف پول بیت کوین به شرح زیر است:

  • نرم افزار مالیکیوس (malicious)، میتواند هارد درایو شما را اسکن کند و کلید های خصوصی شما را بدزدد، به این معنی که میتواند در عرض چندثانیه بیت کوین شما را بدزدد.
  • اسب تروی، میتواند تمام فایل های روی هارد درایوتان را رمزگزاری کند. سپس، تمام لینک های کیف پول هایتان را پیدا کند و مقدار دارایی بیت کوین شما را بفهمد سپس همان مقدار را رمزگشایی هارد درایوتان، مطالبه کند. به این فرآیند باج افزار گفته میشود.
  • یک صرافی ارزدیجیتال میتواند یک کلاهبرداری اکزیت اسکم انجام دهد و بیت کوین را بدزدد.
  • ممکن است لپ تاب یا موبایلی که کیف پولتان روی آن نصب است را گم کنید.

 

از بیت کوین خود در برابر سارقان محافظت کنید

 

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

 

  • از هرنوع کیف پولی که نیاز به اتصال اینترنت دارد پرهیز کنید. در عوض از کیف پول های آفلاین استفاده کنید.
  • همیشه محتاط باشید و همه چیز را دوبار چک کنید. به عنوان مثال، امکان دارد ایمیلی دریافت کنید که بنظر از طرف Blockwallet است اما در واقع از طرف Blockwalet است. اگر آن را تایید کنید تمام کوین های شما بلافاصله ناپدید خواهند شد. به این نوع کلاه برداری فیشینگ گفته میشود.
  • اگر از کیف پول های تلفن همراه یا دسک تاپ استفاده میکنید از وب سایت های ناشناخته دوری کنید، زیرا ممکن است آنها حاوی بدافزار باشند.
  • اگر شخصی از شما خواست تا برایش بیت کوین ارسال کنید و به شما قول دهد که در عوض بیت کوین بیشتری به شما میدهد، اینکار را انجام ندهید زیرا یک ترفند کلاهبرداری است.
  • کلید خصوصی بیت کوین خود را برای هیچ شخصی نفرستید. زیرا میتواند تمام کوین هایتان را به سرقت ببرد.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/bitcoin-for-beginners-bitcoin-wallets-a-beginners-guide-to-storing-btc/

 

برچسب ها : رمز ارز,بیت کوین,صرافی,ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید