چگونه یک شرکت بسته بندی تاسیس کنیم؟ اولین قدم برای ثبت شرکت بسته بندی، کسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو یا سازمان جهاد کشاورزی است. تاسیس یک شرکت در هر زمینه‌ای، سلسله و مراتب خاص خود را دارد که در طو ل این مطلب قرار است راجع‌به آن‌ها صحبت کنیم. از اهمیت صنعت بسته بندی در روند تولید و عرضه یک کالا خبر دارید؟ آیا می‌دانید بسته بندی اصولی و خوب تا چه حد می‌تواند در میزان فروش یک محصول تاثیر داشته باشد؟ یک محصول از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، مراحل زیادی را پشت سر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین فرایندهای دخیل در تولید و عرضه یک کالا، مرحله بسته بندی است. مفهوم بسته بندی چیست؟

بسته بندی پوشش از جنس‌های مختلف مانند کاغذی، مقوایی، شیشه‌ای، فلزی، پلاستیکی و… است که محصول را در بر گرفته و اجازه نمی‌دهد ماهیت فیزیکی یا شیمایی محصول دست‌خوش تغییر شود. به عبارتی اولین و مهم‌‎ترین وظیفه بسته بندی، مراقبت از محصول تا زمان رسیدن به دست مشتری است. اما بسته بندی با اهداف دیگری نیز صورت می‌گیرد و آن چیزی نیست جز اینکه “بسته بندی لوکس و اصولی فروش محصول را چندین برابر می‌کند”.

با استقبال تولیدکنندگان از بسته بندی کالا، طراحان زیادی نیز به فکر راه اندازی یک شرکت بسته بندی افتاده‌اند. بسته بندی یک محصول ابتدا باید توسط یک طراح گرافیست حرفه‌ای طراحی شده و سپس آماده چاپ شود. بنابراین اصلی‌ترین وظیفه یک شرکت یا کارگاه بسته بندی، طراحی بسته بندی محصول است. با این تفاسیر می‌توان گفت نقش اصلی در شرکت‌های بسته بندی بر عهده طراحان گرافیک است.

بسته بندی خوب مستلزم تجربه و تخصص در این زمینه است. یک طراح گرافیک ممکن است در دیگر فعالیت‌های گرافیکی چون طراحی لوگو یا طراحی کارت ویزیت تخصص و تبحر زیادی داشته باشد، اما تاکنون تجربه‌ای در خصوص طراحی بسته بندی کسب نکرده باشد. بنابراین راه اندازی یک شرکت بسته بندی اصولی، وجود یک طراح گرافیک حرفه ای است که سال‌های زیادی در زمینه طراحی بسته بندی در حال فعالیت بوده است.

چگونه یک شرکت بسته بندی تاسیس کنیم؟

مراحل ثبت شرکت بسته بندی

طی کردن مراحل ثبت شرکت بسته بندی به این بستگی دارد که هدف و منظور شما از “شرکت بسته بندی” دقیقا چیست؟ دو حالت کلی وجود دارد:

  • شما یک شرکت طراحی بسته بندی هستید و به دنبال مجوز برای راه اندازی شرکت گرافیکی هستید.
  • قصد دارید خط تولید بسته بندی راه اندازی کنید یا به عبارتی می‌خواهید یک “کارخانه بسته بندی” تاسیست کنید.

در ادامه مراحل لازم برای هر دوحالت را شرح داده‌ایم.

مراحل راه اندازی شرکت طراحی بسته بندی

برای راه اندازی یک شرکت طراحی بسته بندی نیازی به اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی، غذا و دارو و… نیست چراکه شما قرار نیست در روند بسته بندی محصول دخالتی داشته باشید؛ بلکه قرار است صرفا بسته بندی را طراحی کنید و آن را برای پیاده سازی نهایی به چاپخانه‌ها یا کارخانه‌های بسته بندی بفرستید. مجوزهایی که به عنوان یک دفتر تیم یا شرکت طراحی بسته بندی به آن نیاز دارید عبارتنداز:

  • مجوز از انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
  • پروانه کسب برای راه اندازی یک شرکت

اگر یک تیم هستید و می‌خواهید شرکتی راه اندازی کنید، باید پروانه کسب داشته باشید اما اگر به عنوان یک طراح بسته بندی فریلنس قصد فعالیت داشته باشید، حتی نیاز به پروانه کسب نیز نخواهید داشت. برخی از طراحان بسته بندی حتی مجوز از انجمن صنفی طراحان نیز ندارند؛ اما دارا بودن این مجوز به نوعی نشان اعتبار و حرفه‌ای بودن شما در کارتان دارد. بنابراین اگر یک شرکت گرافیکی دارید، فارغ از اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، توصیه ما به شما این است که حتما این مجوز دار دریافت کنید.

مراحل راه اندازی خط تولید بسته بندی

منظور برخی از افراد از راه اندازی شرکت بسته بندی، تاسیس خط تولید بسته بندی است؛ یعنی کسی که بسته بندی طراحی شده را پیاده سازی و اجرا کرده و محصول را آماده عرضه به بازار می‌کند. توجه داشته باشید که طراحی بسته بندی یک قدم قبل از ساخت بسته بندی است. به‌عبارتی ابتدا نیاز است که شکل بسته بندی طراحی شود سپس کارخانه آن را بسازد یا چاپخانه چاپ کند.

برای ثبت و راه اندازی یک کارخانه بسته بندی ابتدا باید به یکی از سازمان‌های جهاد کشاورزی یا صنعت و معدن مراجعه کنید. برای ثبت این شرکت شما به یک پروانه بهره برداری نیاز خواهید داشت. این پروانه در واقع مجوزی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود. اولین قدم برای دریافت این مجوز این است که برای تکمیل مدارک و ثبت اطلاعات خود در سامانه “بهین یاب” مدارک خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که این مجوز از سوی وزارت صنعت و معدن به کسب‌وکارهایی داده می‌شود که قصد دارند خط تولید خود را راه اندازی کنند. بنابراین اگر می‌خواهید یک کارخانه بسته بندی یا کارگاه بسته بندی با خط تولید و تجهیزات راه اندازی کنید به این مجوز نیاز دارید. لزومی برای دریافت این مجوزها از سوی شرکت‌های طراحی بسته بندی وجود ندارد.

اگر خط تولیدی که قرار است برای ساخت بسته بندی راه اندازی کنید مربوط به محصولات خوراکی است، یک استعلام از سامانه تیتک نیز باید دریافت کنید. پس از دریافت پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی، باید به سراغ سازمان غذا و دارو برای اخذ پروانه تاسیس بروید. به هنگام مراجعه به این سازمان باید مسئول فنی خط تولید بسته بندی را معرفی کنید چراکه پروانه باید به نام مسئول فنی صادر شود. پس از دریافت این مجوزهای لازم زمان آن می‌رسد که نام تجاری خود را به ثبت رسمی برسانید. پس از طی کردن این مراحل شما می‌توانید یک خط تولید بسته بندی و ساخت بسته بندی راه اندازی کرده و مشغول به فعالیت شود.

بسته بندی

استودیو طراحی گرافیک یا شرکت طراحی بسته بندی؟

آیا برای طراحی بسته بندی حتما باید یک شرکت ویژه این کار راه اندازی کنیم یا می‌توانیم طراحی بسته بندی محصول را به عنوان یک خدمت در استودیو طراحی گرافیک نیز ارائه دهیم؟ پاسخ این سوال بستگی به این دارد که تخصص و سابقه کاری شما چیست؟ اگر یک طراح گرافیست هستید و می‌‌خواهید در زمینه طراحی جعبه های بسته بندی فعالیت کنید، دو راه پیش‌رو دارید:

  1. یک شرکت بسته بندی کالا با اخذ تمامی مجوزهای لازم تاسیس کنید و به صورت اختصاصی فقط در زمینه طراحی و چاپ بسته بندی فعالیت کنید.
  2. یک استودیو طراحی گرافیک راه اندازی کنید و در کنار دیگر خدمات چون طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت و دیرگ خدمات گرافیکی، طراحی بسته بندی را نیز به صورت تخصصی انجام دهید.

کدام یک بهتر است؟ پاسخ این سوال نیز به تجربه و تخصص شما بستگی دارد! اگر تجربه زیادی در خصوص طراحی پکیجینگ محصول دارید، شاید راه اندازی یک شرکت که به صورت تخصصی فقط در زمینه ساخت بسته بندی فعالیت می‌کند برای شما بهتر باشد. اما اگر تجربه زیادی در خصوص خدمات بسته بندی محصول ندارید، پیشنهاد ما این است که یک استودیو طراحی گرافیک راه اندازی کنید. شما در شرکت طراحی گرافیک خود می‌توانید در کنار کسب درآمد از خدمات گرافیکی متفاوت، تجربه‌تان را در زمینه طراحی بسته بندی نیز افزایش دهید.

حال اگر صرفا یک سرمایه گذار باشید و هیچ تخصصی در زمینه امور گرافیکی نداشته باشید چگونه می‌توانید یک شرکت بسته بندی راه اندازی کنید؟ در چنین شرایطی بهترین گزینه همکاری با یک تیم طراحی بسته بندی حرفه‌ای است. شما به عنوان یک سرمایه گذار می‌توانید شرکت را تاسیس کرده، منابع مالی را تامین کرده و انجام کار ساخت پکیجینگ را به تیم طراح خود بسپارید و در انتها، سود ناشی از این کار را طبق توافقات اولیه تقسیم کنید. چگونه بهترین شرکت یا استودیو ساخت بسته بندی را راه اندازی کنیم؟

برای اینکه سود زیادی از صنعت طراحی و چاپ بسته بندی ببرید، باید در این زمینه حرفه‌ای عمل کنید و بدانید بهترین استودیو طراحی بسته بندی چه ویژگی‌هایی دارد. استفاده از طرح‌های گرافیکی روز به روز در حال افزایش است. دیگر کسب و کار و برندی را نمی‌توان پیدا کرد که نیاز به طرح گرافیکی نداشته باشد و بتواند مخاطبان خود را مجاب به استفاده از محصول یا خدمت خود کند. دنیای امروز دنیای رنگ‌ها و طرح‌هاست. لازمه پیروزی در این نبرد سخت، همراه داشتن توانایی و قدرت بهترین شرکت گرافیکی است. شرکتی که از همه لحاظ توانایی به اجرا گذاشتن طرح را داشته باشد و بدون کم و کاستی بتواند برند و کسب و کار را به نقطه دلخواهش برساند. در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که ویژگی شرکت‌های طراحی گرافیک عالی مجموعه‌ای از موارد زیر خواهد بود.

خدمات طراحی بسته بندی با سلام گرافیک

نقش افراد در استودیو طراحی بسته بندی

در هر آژانس طراحی بسته بندی و طراحی گرافیک بی‌شک یک تیم طراحی بسته بندی حضور دارد که هر یک انجام بخشی از وظایف را بر عهده دارند. تمامی استودیوهای طراحی و ساخت جعبه محصول، یک سرپرست دارند که مدیریت امور و تایید نهایی کار و ارسال برای چاپ بر عهده اوست . اگر می‌خواهید یک دفتر ساخت بسته بندی تاسیس کنید و خودتان تجربه‌ای در این زمینه ندارید، ابتدا باید یک طراح گرافیست و بسته بندی حرفه‌ای پیدا کنید که توانایی مدیریت تیم را داشته باشد. خدمات طراحی گرافیک زمانی که در قالب یک تیم و با همفکری و ایده‌های یک تیم انجام می‌شود، نتیجه‌بخشی بسیار بیشتری دارد.

مهارت‌های مورد نیاز برای راه اندازی شرکت ساخت بسته بندی

شرکت‌‌های متعددی هستند که در زمینه ساخت یا طراحی بسته محصول فعالیت می‌کنند؛ اما نمی‌توان همه آن‌ها را شرکتی موفق دانست. برای اینکه یک استودیو بسته بندی موفق داشته باشید، باید از یکسری مهارت‌ها برخوردار باشید. مهم‌ترین مهارت‌هایی که تیم بسته بندی باید داشته باشند عبارتنداز:

  • خلاقیت

مهم‌ترین مهارتی که هر طراح بسته بندی باید داشته باشد، خلاقیت در طراحی جعبه محصول است. پیروی کردن از الگوها و نمونه‌های از پیش طراحی شده نمی‌تواند شما را به موفقیت بزرگی برساند مگر آـنکه تصمیم بگیرید از ایده‌های جدیدتری الهام بگیرید. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که توجه زیاد به خلاق بودن طراحی بسته بندی، موجب غافل شدن از دیگر جنبه‌های آن نشود.

  • توانایی خلق، ترسیم و تصویرسازی

یک طراح بسته بندی حرفه‌ای پیش از  پیاده سازی نهایی طرح، می‌تواند آن را دقیقا در ذهن خود ترسیم کند. به عنوان یک طراح پکیجینگ باید توانایی ارائه طرح‌های متفاوت را داشته باشید. برای بسته بندی یک محصول ممکن است طرح شما بارها و بارها شکست بخورد اما با کسب تجربه، در نهایت باید بتوانید مناسب‌‎ترین طرح برای بسته بندی محصول را پیاده سازی کنید.

  • توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی

یک طراح گرافیست برای ارائه طرح‌های گرافیکی باید توانایی کار با برنامه های گرافیکی مختلف را داشته باشد. برای مثال بهترین نرم افزار برای طراحی بسته بندی، فتوشاپ و ایلاستریتور است. میزان تسلط طراح در کار با این نرم افزارها نشان دهنده میزان تجربه و تخصص اوست.

  • توانایی کار تیمی

طراحان گرافیست و بسته بندی باید بتوانند روحیه کار تیمی را در خود پرورش دهند چراکه اغلب اوقات ایده‌ها از دل یک تیم بیرون می‌آیند. نتیجه کار تیمی هیچ وقت قابل مقایسه با یک کار انفرادی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک شرکت بسته بندی راه اندازی کنید، بسیار مهم است که روحیه کار تیمی را در خود تقویت کنید.

  • مدیریت زمان

از دیگر مهارت‌های مورد نیاز یک طراح بسته بندی، توانایی مدیریت زمان است. کار ساخت جعبه محصول معمولا پرحجم و سنگین است. به همین خاطر باید بتوانید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید سر زمان مقرر شده پروژه‌های دریافتی را تحویل دهید.

مجتبی ملاکی؛ طراح گرافیک

مراحل طراحی بسته بندی در شرکت‌های طراحی

بسته بندی یک محصول در هر یک از شرکت‌های طراحی و شرکت ساخت بسته، مراحل متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. در این قسمت از مطلب قصد داریم مراحل طراحی بسته بندی در استودیوهای طراحی را بررسی کنیم. در یک شرکت طراحی گرافیک که خدمات متفاوتی ارائه می‌شود، برای طراحی بسته بندی ابتدا باید تمامی جنبه‌های محصول مورد نظر بررسی شود. قدم بعدی تحلیل و بررسی بسته بندی‌های موجود از آن محصول در بازار است. در واقع طراح بسته بندی باید عملکرد اشکال مختلفی از بسته بندی این محصول که از پیش انجام شده‌اند را بررسی کرده و میزان موفقیت آن‌ها را بسنجد. در نهایت با یک جمع‌بندی کلی می‌تواند بهترین جنس بسته بندی را برای محصول انتخاب کند. پس از آنکه جنس بسته بندی انتخاب شد که می‌تواند کارتنی، فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی و… باشد، نوبت به طراحی آن می‌رسد. طراحی بر روی بسته محصول باید مطابق با ویژگی‌های آن محصول صورت بگیرد.

طراحی بسته بندی یک کالا باید به صورتی باشد که معرف ویژگی‌های آن محصول باشد؛ پس تنها جذابیت و زیبایی طراحی بسته بندی ملاک نیست. به عنوان مثال تصور کنید بسته بندی یک محصول در نهایت زیبایی طراحی شده باشد اما هیچ اشاره‌ای به اینکه این بسته دقیقا حاوی چه محتویاتی است نکرده باشد؛ آیا مشتری برای خرید ترغیب می‌شود؟! بسته بندی باید بهترین نماینده معرفی یک محصول باشد. بر روی جعبه محصول باید اطلاعات درست و کافی راجع‌به نوع محصول، ترکیبات آن (محصولات غذایی و خوراکی)، نحوه مصرف، طریقه نگهداری و… درج شده باشد. طراحی بسته بندی یک کالا باید به اندازه و اصولی باشد. اینکه بخواهید تمام قسمت‌های خالی جعبه یک محصول را با طراحی‌های شلوغ پر کنید، نتیجه کار اصلا خوشایند نخواهد شد.

اگر تصمیم گرفته‌اید یک شرکت ساخت بسته محصول راه اندازی کنید باید به تمامی این نکات توجه داشته باشید. در صورتی‌که خودتان تجربه و تخصص کافی در این زمینه ندارید، مطمئن باشید از طراحی کمک می‌گیرید که سابقه زیادی در زمینه طراحی بسته بندی کالا دارد. عایت اصول و استانداردهای لازم در ساخت بسته کالا از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

لیست خدمات طراحی گرافیک در استودیوهای طراحی بسته بندی

در یک استودیو ساخت بسته بندی حتما نباید بسته بندی طراحی کنید! اگر یک طراح گرافیست باتجربه باشید، امکان کسب درآمد از خدمات بیشتری برای شما وجود دارد. آیا می‌دانید لیست خدمات طراحی گرافیک شامل چه مواردی می‌شود؟ خدمات طراحی گرافیک به مجموعه‌ای از خدمت‌ها گفته می‌شود که یک شرکت گرافیکی ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم خدمات یک شرکت طراحی گرافیک را لیست کنیم به موارد زیر خواهیم رسید:

  • طراحی لوگو
  • طراحی پوستر
  • طراحی بسته بندی
  • طراحی کاتالوگ
  • طراحی بروشور
  • طراحی ست اداری
  • طراحی بیلبورد
  • طراحی هدیه تبلیغاتی
  • طراحی اینفوگرافیک
  • طراحی رزومه
  • طراحی قالب اینستاگرام

در اصل می‌توان گفت یک شرکت طراحی گرافیک که خدمت‌های گرافیک را به صورت 360 درجه ارائه می‌دهد موارد زیر را در لیست خدمات خود ارائه می‌دهد. در زمان ثبت سفارش طراحی گرافیک در یک شرکت باید به چه مواردی توجه کرد؟ لیست خدمات این شرکت جزو این موارد خواهد بود؟

چرا اخذ مجوز بسته بندی ضروری است؟

بسته بندی یکی از مهم‌ترین مراحل تولید یک محصول است. گذشته از کیفیت تولید محصول، بخش زیادی از حفظ سلامت محصول تا زمان رسیدن به دست مشتری در گرو نحوه بسته بندی است. اگر پکیجینگ یک کالا کیفیت مطلوبی نداشته باشد، محصول از نظر فیزیکی یا شیمایی دچار تغییر  می‌شود. تغییر فیزیکی به تغییر شکل محصول گفته می‌شود. برای مثال چنانچه بسته بندی از استحکام کافی برخوردار نباشد، در صورت ضربه امکان وارد شدن آسیب به محصول بسیار زیاد است. تغییر شیمایی نیز به بروز تغییراتی در شکل ظاهری، مزه و بوی محصول گفته می‌شود که متوجه محصولات خوراکی است. بسیاری از محصولات خوراکی بسته بندی شده در صورت نفوذ هوا به داخل بسته، فاسد می‌شوند.

به همین لیل نحوه بسته بندی و رعایت استانداردهای لازم بسیار ضروری است. از آنجایی که چگونگی بسته بندی محصول به صورت مستقیم با سلامتی افراد جامعه سروکار دارد، وزارت‌های مربوطه سخت‌گیری‌های زیاید در خصوص اهدای مجوزهای لازم اعمال می‌کنند. بی‌شک هر فرد بی تجربه‌ای نمی‌تواند خط تولید بسته بندی راه اندازی کند. وضع قوانین و مقررات از سوی این سازمان‌ها نیز این است که مطمئن باشند افرادی حرفه‌ای و با دارا بودن مجوزهای لازم در حال تولید بسته بندی محصولات بازار هستند.

اهداف بسته بندی محصول؛ چرا باید به شرکت طراحی بسته بندی مراجعه کنیم؟

بدون کمک گرفتن از شرکت طراحی بسته بندی و محصولات بدون استفاده از بسته بندی زیبایی و جلوه‌ای برای مخاطبان نخواهند داشت. با استفاده از ساخت طراحی پاکت با کیفیت باعث می‌شوید که مشتریان در دید اول محصول شما را در دید اول نسبت به دیگر محصولات انتخاب کنند.  با بسته‌بندی مناسب و حرفه‌ای خواهید توانست مشتریان زیادی را به سمت محصولات خود بکشانید. دیگر زمان آن رسیده است که محصولات خود را به بهترین و مناسب‌ترین روش در معرض دید مشتریان قرار دهید

قطعا شما نمی‌توانید محصول خود را بدون هیچ پوشش یا محافظی به بازار عرضه کنید و حتما به یک بسته بندی اصولی نیاز خواهید داشت. درر گذشته توجه چندانی به ظاهر بسته بندی نمی‌شد؛ بسته بندی محصول صرفا پوششی برای محافظت از محصول در نظر گرفته می‌شد. اما با بیشتر شدن هاپیرمارکت‌ها و فروشگاه‌های لوکس در سرتاسر شهر، روز به روز به تعداد محصولات وسوسه انگیزی که داخل قفسه‌های یک فروشگاه خودنمایی می‌کردند افزوده شد. این جریان تا جایی ادامه داشت که بسته بندی به یک موضوع رقابتی میان برندها تبدیل شد؛ هر که بسته بندی بهتر و شیک‌تری داشته باشد، فروش بیشتری خواهد داشت!

خودتان را به هنگام قدم زدن میان قفسه‌های یک فروشگاه به خاطر بیاورید؛ چه محصولاتی توجهتان را جلب می‌کنند؟ بی‌شک کالاهایی که بسته بندی زیباتر و کاربردی‌تری دارند در جلب توجه مشتریان موفق‌ترند. تصور کنید می‌خواهید یک شیشه مربا بخرید اما چندین برند مختلف در کنار هم چیده شده‌اند. کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ شانس محصولی که بسته بندی بهتری داشته باشد در انتخاب شدن بیشتر است. حال ممکن است از خود بپرسید “بسته بندی خوب” دقیقا باید چه ویژگی داشته باشد؟

  1. طراحی گرافیکی حرفه ای و جذابی داشته باشد.
  2. ساختار بسته بندی اصولی و استاندارد ساخته شده باشد.

به دلیل استقبال برندها از بسته بندی، تمایل سرمایه گذاران به راه اندازی خط تولید بسته بندی نیز افزایش یافت. امروز شاهد این هستیم که افراد زیادی تمایل به راه اندازی شرکت بسته بندی دارند. اما پیش از آنکه بخواهید وارد صنعت بسته بندی شوید، آیا می‌دانید اهداف بسته بندی چیست؟ بسته بندی که شما طراحی می‌کنید یا می‌سازید حرفه‌ای نخواهد بود مگر آنکه بدانید دقیقا چه اهدافی پشت یک بسته بندی وجود دارد. مهم‌ترین هدف‌های بسته بندی محصول عبارت است از:

جابه‌جایی محصول را ساده‌تر می‌کند

یکی از اهداف بسته بندی اصولی این است که حمل و نقل و جابه‌جایی محصول ساده‌تر شود. نه تنها حمل و نقل که با بسته بندی، فرایند انبارداری نیز با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. بی‌شک جابه‌جا کردن یک کارتن که تعدادی از محصول مورد نیاز شما در آن چیده است، بسیار راحت‌تر از آن است که بخواهید این محصولات را تک به تک جابه‌جا کنید. فرایند طراحی و ساخت بسته بندی باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که جابه‌جایی آن را ساده کند. برخی اوقات در طراحی و ساخت جعبه محصول استانداردهای لازم رعایت نمی‌شود به همین خاطر جابه‌جایی محصول چه برای توزیع کننده و چه برای خریدار دشوار می‌شود.

از محصول در برابر عوامل آسیب رسان محافظت می‌کند

از دیگر اهداف بسته بندی این است که محافظ محصول باشد. بسته بندی باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که در برابر عوامل زیر از محصول مراقبت کند:

  • نفوذ هوا
  • رطوبت
  • گردوغبار
  • اشعه فرابنفش
  • گرما و سرما
  • حرارت
  • فشار
  • ضربه
  • خط و خش
  • و…

گاهی اوقات پرداختن زیاد به جنبه ظاهری و گرافیکی بسته بندی موجب می‌شود که از نفوذپذیری محصول غافل شوند. فراموش نکنید که زیبایی بسته بندی زمانی حائز اهمیت است که محصول سالم به دست مشتری برسد! پس پیش از آنکه بخواهید به جنبه‌های بصری بپردازید مطمئن باشید بست بندی از هر نظر غیر قابل نفوذ است.

بسته بندی خوب جنبه اطلاع رسانی دارد

از دیگر اهداف بسته بندی ارائه اطلاعاتی از قبیل ترکیبات، نحوه مصرف، شرایط نگهداری و… است. اغلب ما وقتی محصولی را برای اولین بار خریداری می‌کنیم، بر روی جعبه محصول به دنبال اطلاعات بیشتری از آن محصول می‌گردیم. کالاهایی که بر روی بسته بندی آن‌ها اطلاعات کاملی درج شده است شانس خود را برای دوباره انتخاب شدن از سوی مشتری چند برابر می‌کنند. البته فراموش نکنید که بسته بندی محصول، کاتالوگ آن نیست که حجم زیادی از اطلاعات را بر روی آن چاپ کنید؛ تنها ضروری‌ترین اطلاعات باید بر روی بسته محصول درج شوند.

یک بسته بندی اصولی بازاریاب محصول شماست

اگر به دنبال یک بازایاب حرفه‌ای هستید که همیشه همراه محصولتان باشد و آن را به دیگران معرفی کند، یک بسته بندی حرفه‌ای طراحی کنید. زمانی که محصول شما از درب کارخانه خارج می‌شود، دیگر شما نیستید که بخواهید آن را تبلیغ کرده و مشتریان را ترغیب به خرید کنید. محصول شما در قفسه‌های یک فروشگاه خود به تنهایی باید قادر به جلب توجه و اعتماد خریداران باشد. به نظر شما چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ شاید فکر کنید با کیفیت خوب محصول.

بله؛ کیفیت محصول نیز از شروط اصلی است. اما اگر مشری تاکنون از محصول شما استفاده نکرده باشد، با وجود بسته بندی چگونه باید از محتویات داخل بسته و کیفیت آن اطمینان حاصل کند؟ بسته بندی خوب تنها راهی است که به کمک آن می‌توانید کیفیت محصول خود را به رخ مشتری بکشید. بنابراین بسته بندی باید بتواند جایی که شما حضور ندارید تا محصول خود را معرفی کنید، محصول را به خوبی تبلیغ کند. بسته بندی حرفه ای یک بازاریاب حرفه‌ای و 24 ساعته است که فرقی نمی‌کند محصول به کجای دنیا ارسال شده باشد؛ در هر صورت وظیفه خود را به نحواسن انجام می‌دهد.

آشنایی بیشتر با صنعت بسته بندی ایران برای شرکت های بسته بندی

یک شرکت بسته بندی بهتر است ییش از تصمیم به راه اندازی شرکت خود، ابتدا اطلاعات کاملی راجع‌به صنعت بسته بندی و وضعیت آن در ایران کسب کند. صنعت بسته بندی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

صنعت بسته بندی کارتنی

پرسودترین و پرطرفدارترین صنعت بسته بندی در حال حاظر در کشور، صنعت بسته بندی کارتنی است. کارتن ویژگی‌هایی دارد که آن را برای بسته بندی به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها عبارتنداز:

  1. کارتن مقاوم است.
  2. وزن کمی دارد و برای حمل و نقل مناسب است.
  3. قیمت نسبتا مناسبی دارد.

اگر به بسته بندی محصولات متفاوت نگاه کنید؛ از محصولات غذایی و خوراکی گرفته تا ظرف و ظروف و… متوجه می‎‌‌شوید که تنوع بسته بندی با کارتن نستب به دیگر انواع جنس بسته بندی بیشتر است. برای محصولات غذایی و خوراکی خشک نیز می‌توان از بسته بندی‌‎های کارتنی استفاده کرد. کارتن فرایند انبارداری را نیز بسیار ساده‌تر می‌کند. از همه این موارد گذشته، کارتن مقاومت خوبی دارد و از محصول شما در برابر فشار، ضربه و آسیب‌های فیزیکی نیز محافظت می‌کند.

صنعت بسته بندی نایلونی

پس از کارتن، بسته بندی‌های نایلونی جز پرکاربردترین بسته بندی‌ها هستند. استفاده از نایلون، پلاستیک و سلفون کاربردهای زیادی در بسته بندی دارد. محصولات زیادی ر ا می‌توان در بسته بندی‌های پلاستیکی قرار داد. مقاومت پلاستیک در مقایسه با بسته بندی کارتنی کمی پایین‌تر است به همین خاطر به هنگام انتخاب جنس بسته بندی، باید به ماهیت محصول توجه زیادی داشته باشید. آیا کالای شما به صورتی است که بتوان آن را در بسته بندی پلاستیکی قرار داد؟ اگرچه تنوع بسته بندی پلاستیکی در مقایسه با بسته بندی‌های شیشه‌ای و فلزی بیشتر است، اما بسته بندی کارتنی تنوع بسیار بیشتری دارد.

صنعت بسته بندی شیشه‌ای و فلزی

در مقایسه با بسته بندی کارتنی و نایلونی تنوع کمتری دارد. به دلیل مقاومت پایین شیشه هر محصولی را نمی‌توان در آن قرار داد. شیشه برای بسته بندی مواد غذایی نیز چندان مناسب نیست چراکه نور آفتاب ممکن است موجب خرابی و فاسد شدن مواد غذایی شود. در انتخاب فلز برای بسته بندی نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم به همین خاطر خط تولید بسته بندی فلزی در کشور در مقایسه با خط تولید بسته بندی نایلون و کارتن کمتر است. پیش از تاسیس شرکت بسته بندی بهتر است راجع‌به تمامی این موارد تحقیق و پرس‌وجو کنید.

سرپرست بسته بندی کیست؟

هر خط تولید بسته بندی نیاز به یک سرپرست بسته بندی دارد. سرپرست شخصی است که فرایند بسته بندی یک کالا در خط تولید را از صفر تا صد مدیریت می‌کند. راه اندازی تجهیزات بسته بندی، کنترل محصولات بسته بندی شده، چیدمان محصولات در انبار یا کارخانه، اطمینان از سلامت بسته‌‎های محصول پیش از خروج از کارخانه، اطمینان از نبودن ضایعات اضافه بر روی لفافه بسته‌بندی‌ها، نظارت بر تیم بسته بندی و… همگی از وظایف سرپرست بسته بندی به شمار می‌روند.

چنانچه قصد راه اندازی شرکت بسته بندی یا خط تولید آن را دارید، توصیه می‌کنیم فردی با تجربه و متخصص را به عنوان سرپرست بسته بندی در شرکت خود استخدام کنید. ایجاد نظم در خط تولید ساخت بسته بندی و هماهنگی‌های لازم میان اعضای تیم از وظایف سرپرست است. درصورتی‌که خط تولید کارخانه بسته بندی شما یک سرپرست کاربلد نداشته باشد، هرج و مرج زیادی را در روند عملیات بسته بندی محصولات شاهد خواهید بود.

راه اندازی شرکت چاپ بسته بندی

از دیگر صنایع دخیل در بسته بندی در که سال‌های اخیر بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است، شرکت چاپ بسته بندی است. چاپ بسته بندی به معنای چاپ اطلاعات لازم بر روی بسته محصول است. کیفیت چاپ پکیجینگ نیز از مهم‌ترین مسائلی است که حین بسته بندی یک محصول باید به آن توجه شود.  یک بسته بندی عموما سه مرحله را باید پشت سر بگذارد تا قابل استفاده شود. این مراحل عبارتنداز:

  • طراحی گرافیکی بسته بندی توسط شرکت‌های گرافیکی
  • ساخت بسته بندی توسط شرکت و کارخانه‌های دارای خط تولید بسته بندی
  • چاپ بسته بندی توسط چاپخانه‌ها یا شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند.

چاپ بسته بندی بر روی تمامی انواع جنس بسته بندی امکان پذیر است. فراموش نکنید که یک بسته بندی حتی اگر در بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده باشد اما اطلاعات محصول بر روی آن درج نشده باشد، یک بسته بندی کامل نیست. چاپ بسته بندی باید مطابق با ویژگی‌های محصول صورت بگیرد. به هنگام انتخاب چاپخانه یا شرکت چاپ بسته بندی مطمئن شوید که شرکت مذکور از تجهیزات به‌روز برای چاپ طرح بسته بندی استفاده می‌کند.

درآمد شرکت بسته بندی چقدر است؟

میزان درآمد یک شرکت بسته بندی به خط تولید آن بستگی دارد. شرکت‌هایی که خط تولید پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری دارند بی شک درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد شرکت های بسته بندی، می‌توان به نوع محصولی که قرار است بسته بندی شود اشاره کرد. برای مثال خشکبار فروش بالایی دارد از همین رو طراحی بسته بندی خشکبار نیز می‌تواند فعالیتی پرسود باشد.

اگر می‌خواهید یک استودیو طراحی بسته کالا راه اندازی کنید اما نمی‌دانید دقیقا کدام شاخه از آن پرسودتر است، بهتر است قبل از اقدام به کار، تحقیق و پرس‌وجو کنید. با نیازسنجی بازار به سادگی متوجه می‌شوید که بسته بندی چه کالاهایی سود بیشتری دارد یا پکیجینگ چه محصولاتی در بازار رقابتی‌تر است. با مشخص شدن نتیجه این پرس‌وجو می‌توانید درآمد یک شرکت خدمات بسته بندی کالا را برآورد کرده و سپس اقدام به طراحی بسته محصول کنید.

بسته بندی در منزل چیست؟

بسته بندی در منزل چیست؟ آیا برای انجام بسته بندی در منزل هم نیاز به اخذ مجوز داریم؟ برای کسب درآمد از بسته بندی همیشه هم نیاز نیست سرمایه کلانی برای راه اندازی خط تولید یا تاسیس شرکت بسته بندی داشته باشید چراکه این کار را با دردسرهای کمتر در خانه هم می‌توانید انجام دهید. بسته بندی در منزل یکی از شغل‌های خانگی است که برای آن دسته از افراد که به دنبال یک کار پرسود در منزل هستند گزینه مناسبی به شمار می‌رود. برای انجام این فعالیت به سرمایه خیلی زیادی نیاز نخواهید داشت. با زیر 10 میلیون تومان می‌توانید یک دستگاه بسته بندی خریداری کرده و کار خود را شروع کنید.

البته باید توجه داشته باشید که هر محصولی در منزل قابلیت بسته بندی ندارد چراکه پک کردن برخی از محصولات نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تری دارد که امکان قرار دادن آن‌ها در خانه وجود ندارد یا از نظر هزینه‌ای، تهیه آن‌ها برای افرادی که به دنبال شغل خانگی هستند امکان پذیر نیست. بیشترین محصولاتی که مجاز به بسته بندی آن‌ها به عنوان یک شغل خانگی هستید عبارتنداز:

  • حبوبات
  • خشکبار
  • مواد سرخ شده مانند سبزی سرخ شده، پیاز سرخ شده و…
  • آجیل
  • زعفران
  • پوشاک

فراموش نکنید که اجازه بسته بندی هرگونه کالایی را در منزل ندارید. برای مثال خشکبار یا آجیل محصولاتی نیستند که به راحتی فاسد شوند به همین خاطر شما می‌توانید به کمک یک دستگاه، این محصولات را بسته بندی کرده و روانه بازار کنید. اما بسته بندی برخی از محصولات مانند مواد خوراکی که بیشتر در معرض فاسد شدن هستند باید در کارخانه‌های پیشرفته بسته بندی صورت بگیرد.

سود بسته بندی در منزل بیشتر است یا شرکت بسته بندی؟

چرا سود بسته بندی در منزل گاهی از سود کارخانه یا کارگاه‌های بسته بندی نیز بیشتر می‌شود؟ زمانی که یک شرکت یا کارخانه طراحی جعبه و کارتن محصول راه اندازی می‌کنید، درآمدتان از این کار سود خالص نیست. هزینه‌های تجهیزات، کارکنان، حمل‌ونقل، بازایابی برای شرکت بسته بندی و… همگی جزو هزینه‎‌‌های مازادی هستند که از میزان درآمد شما کسر می‌شوند. اما زمانی که شخصی در منزل مشغول به بسته بندی می‌شود تنها هزینه‌ای که باید بپردازد، هزینه اولیه خرید دستگاه بسته بندی است و دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌هایی چون اجاره کارگاه یا کارخانه، حقوق پرسنل، راه اندازی خط‌های تولید پرهزینه و… نخواهد بود. اگرچه حجم کاری یک کارخانه بسته بندی با پکیجینگ در منزل قابل مقایسه نیست اما اگر سرمایه زیادی برای راه اندازی شرکت بسته بندی ندارید، بسته بندی در منزل گزینه مناسبی است.

شرایط ثبت شرکت طراحی بسته بندی

پس از اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس کارخانه بسته بندی، باید شرکت خود را به ثبت برسانید. اگر می‌خواهید خط تولید بسته بندی مواد غذایی راه اندازی کنید، از آنجایی که بسته بندی این مواد به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیرگذار است، در روند راه اندازی شرکت و ثبت آن از سوی سازمان‌های مربوطه سخت‌گیری بیشتری را شاهد خواهید بود. یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای تاسیس یک کارخانه بسته بندی مواد غذایی، ثبت شرکت است. اما ثبت شرکت چه اهمیتی دارد؟ با ثبت شرکت شما می‌توانید به عنوان یک کارخانه یا کارگاه رسمی بسته بندی به فعالیت خود ادامه دهید.

ممکن است برخی تصور کنند می‌توانند بدون دریافت مجوزهای لازم و ثبت شرکت، اقدام به راه اندازی یک شرکت بسته بندی و کسب درآمد در این زمینه کنند اما این کار می‌تواند شما را با دردسرها و مجازات قانونی مواجه کند. از همین‌رو توصیه می‌شود حتما روند قانونی لازم را پیش از راه اندازی شرکت خود طی کنید. برای ثبت شرکت خود باید ویژگی‌های زیر را دارا باشید:

  • مکان مناسبی را به منظور راه اندازی کارگاه یا کارخانه بسته بندی در نظر بگیرید. متراژ این مکان مهم است.
  • محیط کارخانه یا کارگاه باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
  • محل راه اندازی کارخانه باید از نظر زیست محیطی بررسی و تایید شود.
  • صحت سند مالیک ملک باید از سوی اداره ثبت تایید شود.
  • شهرداری باید تاییده‌های لازم را ارائه کند.
  • امور مالیاتی را باید پیگیری کنید.

پس از آنکه تمامی موارد فوق توسط سازمان‌های مربوطه بررسی و تایید شدند، شرکت بسته بندی شما به صورت رسمی ثبت شده و می‌توانید کاملا رسمی و بدون هیچ منع قانونی شروع به فعالیت کنید.

تاسیس شرکت ساخت انواع بسته بندی کالاهای صادراتی

آیا می‌دانید بسته بندی صادراتی چه تاثیری در رونق صادرات کالاها دارد؟ انواع بسته بندی کالاهای صادراتی و وارداتی باید از دوام و استحکام کافی برخوردار باشند تا اطمینان داشته باشید که محصولتان صحیح و سالم به مقصد می‌رسد. به بسته بندی صادراتی، بسته بندی حمل و نقل نیز گفته می‌شود. این نوع از بسته بندی  ویژگی‌های خاص خود را دارد. شرکت‌ها و برندهایی که کالایی برای صادر کردن به خارج از کشور دارند، عموما به دنبال شرکت‌هایی می‌گردند که بسته بندی محصولات آن‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. قطعا هیچ تولیدکننده‌ای دوست ندارد کالاهایش درحالی به دست مشتریان خارجی برسند که آسیب دیده‌اند. توجه داشته باشید که بسته بندی حمل و نقل یا پکیجینگ صادراتی خارجی‌ترین لایه بسته بندی محصول شماست.

هدف از طراحی و ساخت این بسته، صرفا محافظت از محصول است به همین خاطر بسته بندی های صادراتی عموما از جنس جعبه‌های کارتنی، فلزی، چوبی و پلاستیکی هستند. در طراحی و ساخت بسته بندی صادراتی بیش از آنکه به زیبایی ظاهر بسته‌ها پرداخته شود، تمرکز اصلی بر روی افزایش دوام و مقاومت بدنه بسته بندی است. این لایه باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که از محصول در برابر هرگونه عامل محیطی آسیب پذیر چون رطوبت، ضربه، گردوغبار و… محافظت کند.

با ساخت یک موشن گرافی حرفه‌ای، شرکت بسته بندی خود  را تبلیغ کنید

تصور کنید پس از اخذ تمامی مجوزهای لازم و طی کردن همه مراحل، در نهایت شرکت یا خط تولید بسته بندی خود را راه اندازی کردید؛ حالا چگونه می‌خواهید شرکت خود را تبلیغ کنید؟ همان‌طور که حتما می‌دانید در زمینه ساخت بسته بندی شرکت‌ها و خط تولیدهای باتجربه و قدیمی زیادی در حال فعالیت هستند  که رقابت با برخی از آن‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست. برای تبلیغ شرکت خود حتما باید یک برنامه ریزی درست داشته باشید. راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها بتوانید شرکت تازه تاسیس خود را تبلیغ کنید و یکی از این راه‌ها، ساخت موشن گرافی و پخش آن در پلتفرم‌هایی چون تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی است.

کاربرد موشن گرافی در بازاریابی و تبلیغات چیست؟ با پیشرفت تکنولوژی، صنعت بازاریابی نیز از تبلیغ به کمک تصاویر ایستا بیشتر و بیشتر فاصله گرفت. اکنون دیگری هر المان گرافیکی، قابلیت تحرک دارد! ویدیو، یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ یک محصول و افزایش میزان فروش آن است. ساخت یک موشن گرافیک به صورت فکر شده، به جا انداخته شدن محصول و برند شما در ذهن مشتریان بالقوه، کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. حتی اگر می‌خواهید یک متن ساده را در شبکه‌های اجتماعی نمایش دهید، آن را به صورت متحرک نشان دهید یا اینکه جلوه‌های گرافیکی متحرک را به متن خود اضافه کنید.

سرمایه لازم برای تاسیس شرکت بسته بندی

میزان سرمایه‌ای که برای راه اندازی یک شرکت بسته بندی به آن نیاز دارید، تا حدود  زیادی به میزان گستردگی کار شما بستگی دارد. برای مثال اگر یک کارخانه بسته بندی با تعداد زیادی خط تولید بخواهید، هزینه تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز و ماشین آلات بسته بندی ممکن است میلیاردی شود. به‌طبع اگر بخواهید یک شرکت یا کارگاه کوچک بسته بندی با تعداد محدودی دستگاه بسته بندی و پرسنل راه اندازی کنید، میزان سرمایه‌ای که نیاز است وارد کار کنید به مراتب کاهش می‌یابد. یکی از رایج‌ترین شرکت‌ها و خط تولیدهایی که افراد تمایل بیشتری به راه اندازی آن‌ها دارند، خط تولید بسته بندی حبوبات و خشکبار است. برای بسته بندی حبوبات باید دستگاه بسته بندی سلفونی تهیه کنید که در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها قیمت پایین‌تری دارد.

برای اینکه بتوانید سرمایه دقیق مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت بسته بندی را تخمین بزنید، ابتدا باید تعیین کنید که قصد دارید در چه سطحی کار کنید. سپس باید هزینه‌های جاری را لیست کنید که عبارتنداز:

  • هزینه اجاره‌ مکانی برای راه اندازی کارگاه یا کارخانه بسته بندی
  • هزینه خرید تجهیزات و دستگاه‌های بسته بندی
  • هزینه خرید متریال بسته بندی
  • هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل
  • و دیگر هزینه‌های رایج معمول…

با لیست کردن هزینه‌های تقریبی این موارد، می‌توانید به طور نسبی میزان سرمایه لازم برای راه اندازی یک کارگاه بسته بندی را برآورد کنید. در نهایت اگر به اطلاعات بیشتری در خصوص هزینه‌ها یا راه‌های کاهش سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک کارگاه بسته بندی نیاز داشتید، از افراد فعال در این حوزه کمک بگیرید.

دریافت مشاوره پیش از راه اندازی شرکت ساخت بسته محصول

پیش از آنکه بخواهید یک کارخانه یا شرکت ساخت بسته محصول را راه اندازی کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از افرادی که از قبل در این حوزه فعال بوده‌اند مشاوره بگیرید. فراموش نکنید که شما قرار است سرمایه زیادی را وارد این حوزه کاری کنید بنابراین نباید بی‌گدار به آب بزنید. اگر خودتان هیچ تجربه و سررشته‌ای در این زمینه ندارید، ریسک سرمایه گذاری بیشتر می‌شود و دریافت مشاوره برای شما الزامی‌تر است. برای گرفتن مشاوره بطور کلی دو راه دارید:

  • از هم حوزه‌ای ها و هم‌صنفی‌های خود مشاوره بگیرید.
  • از یک مشاور یا کوچ کسب و کار کمک بگیرید.

درصد موفقیت افرادی که پیش از شروع کار مشاوره تخصصی دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که بدون کسب اطلاعات کافی وارد بازار کار شده‌اند تا 50 درصد بیشتر بوده است. از همین رو توصیه ما به شما این است که پیش از هرگونه اقدامی ابتدا اطلاعات خود را افزایش دهید.

برچسب ها : سلام گرافیک,خدمات بسته بندی,شرکت طراحی بسته بندی,استودیو بسته بندی,گرافیک,خدمات طراحی گرافیک

دیدگاهتان را بنویسید