اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه های اجتماعی در ایران و سراسر دنیا، دارای قابلیت های زیادی است که کاربران می توانند از آن ها به شکل های مختلف استفاده کنند. اگر توانایی و دانش استفاده از تمام قابلیت های اینستاگرام را داشته باشید، می توانید لحظاتی شاد و بسیار عالی را در این شبکه اجتماعی محبوب سپری کنید. از این رو ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور کامل و جامع به بررسی اصطلاحات و قابلیت های مختلف اینستاگرام بپردازیم. پیشاپیش از اینکه با ما همراه هستید از شما سپاسگزاریم.

اصطلاحات و قابلیت های اینستاگرام

اصطلاحات و قابلیت های اینستاگرام

پیج Page: پیج همان صفحه ای است که متعلق به هر کاربر اینستاگرام می باشد. با ورود به پیج هر شخص می توانید اطلاعات و مطالب منتشر شده توسط او را مشاهده کنید.

دنبال کننده Follower: کلمه Follow در لغت به معنی دنبال کردن بوده و در اینستاگرام به افرادی گفته می شود که یک صفحه را دنبال می کنند. در واقع تعداد دنبال کنندگان یک صفحه را فالوور یا دنبال کننده می گویند و تعداد این افراد در هر صفحه مشخص است. هرچه فالوورهای یک صفحه بیشتر باشد، افراد بیشتری مطالبی که توسط مدیر صفحه تهیه می شود را مشاهده می کنند.

دنبال شونده Following: به تعداد صفحاتی که توسط یک صفحه دنبال می شود فالوینگ یا دنبال شونده می گویند. اگر شما یک صفحه را فالو کنید، آن صفحه در لیست فالوینگ های شما ظاهر شده و شما در لیست فالوورهای آن صفحه ظاهر می شود.

پست Post: پست، همان چیزی است که در صفحه اینستاگرام افراد به عنوان مطالب وجود داشته و تصاویر یا ویدئویی است که با یک متن (کپشن) منتشر می شود. پست های شما در صفحه تان موجود بوده و تمام پست‌هایی که فالوورهای شما نیز به اشتراک می گذارند در صفحه فید یا همان Home قابل مشاهده است. شما با فالو کردن افراد می توانید از جدیدترین پست های آن‌ها مطلع شوید.

متن زیر پست Caption: متنی است که زیر هر پست وجود دارد و شامل توضیحات مدیر صفحه راجع به پست است. کپشن می تواند شامل متن ساده، هشتگ و آیدی شود.

هشتگ Hashtag: به برچسب‌هایی که در کپشن یا نظرات یک پست به کار می رود هشتگ می گویند. استفاده از هشتگ در اغلب شبکه های اجتماعی رایج است و مختص به اینستاگرام نیست. برای استفاده از هشتگ یا همان برچسب گذاری، کافی است قبل از به کار بردن عبارت مورد نظرتان از علامت # استفاده کنید. مثلا #اینستاگرام یا #ایران_کشور_من_است

لایک Like: لایک به معنی علاقه داشتن بوده و معنی لغوی آن پسندیدن می باشد. هنگامی که از یک پست در اینستاگرام خوشتان می آید، با کلیک کردن روی آیکون قلب یا دوبار کلیک روی عکس می توانید آن را لایک کنید. با لایک کردن پست در واقع نشان داده اید که این پست مورد پسند شما بوده است. تمام پست های اینستاگرام قابلیت لایک را دارند و می توانید مشاهده کنید چه کسانی پست های شما یا دیگر پست های صفحات دیگر را لایک کرده‌اند.

آنلایک Unlike: عملیات مقابل لایک است و هنگامی که یک پست را لایک می کنید (یا در واقع روی قلب کلیک می کنید) با کلیک مجدد روی همان آیکون قلب رنگ قرمز آن برداشته شده و شما پست را آنلایک کرده‌اید. در این صورت دیگر شما در لیست لایک کنندگان پست قابل مشاهده نخواهید بود. به یاد داشته باشید برای آنلایک کردن، حتما باید پست را قبلا لایک کرده باشد.

نکته: به تازگی اینستاگرام قابلیت لایک کردن کامنت‌ها را اضافه کرده است و شما علاوه بر پست، می توانید نظرات کاربران را نیز لایک یا آنلایک کنید.

کامنت یا نظرات Comment: کامنت به معنی نظر یا دیدگاه است و هنگامی که می خواهید در اینستاگرام در مورد پستی اظهار نظر کنید از قابلیت کامنت استفاده می کنید. کامنتی که شما زیر یک پست می گذارید برای تمام افراد قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری Share: آیکون Share یا همان اشتراک گذاری، آیکونی است که در کنار پست ها و برخی استوری ها وجود داشت و شما با کلیک روی این آیکون می توانید مطالب را با سایر کاربران و یا در سایر اپلیکیشن ها به اشتراک بگذارید.

بیو Bio: بیو مخصص کلمه بیوگرافی است و به بخشی گفته می شود که در آن، شما مشخصات خود را می نویسید. در پایین عکس پروفایل اینستاگرام یک بخش وجود دارد که بیو نام دارد و می توانید در این قسمت توضیحاتی را وارد کرده تا سایر کابران بیشتر با شما آشنا شوند. برای ایجاد بیو و ویرایش آن باید از طریق بخش تنظیمات پروفایل اقدام نمایید.

✅ همچنین بخوانید: آموزش نوشتن بیو اینستاگرام جذاب

لینک وبسایت Link Website: این لینک، لینکی است که زیر قسمت بیو قرار می گیرد و شما می توانید آن را انتخاب کنید. این لینک با فرمت لینک های متداول اینترنتی بوده و بیشتر مناسب کسب و کارها می باشد.

کا K و میلیون M: عبارت کا ابتدای کلمه Kilo و معادل عدد هزار می باشد. اینستاگرام برای صفحه‌هایی که تعداد دنبال کننده و یا دنبال شونده های آن بیش از 10 هزار نفر باشد از این عدد استفاده می کند. همچنین عبارت M ابتدای Million بوده و برای صفحاتی است که بیش از 1,000,000 نفر فالوور دارند. (مثلا اگر تعداد فالوورهای یک پیج 200 هزار نفر باشد، این عدد با 200K نشان داده خواهد شد و اگر این مقدار 2 میلیون باشد با عبارت 2M نمایان می شود.)

پیج خصوصی یا پرایویت Private: پیج ها در اینستاگرام دو نوع هستند؛ پیج خصوصی و پیج عمومی. پیج خصوصی به پیجی می گویند که محتوای آن صرفا برای افرادی که آن پیج را فالو کرده‌اند قابل نمایش است و برای فالو کردن این پیج ها ابتدا باید درخواست یا همان ریکوئست بدهید و اگر مدیر صفحه قبول کرد می توانید آن صفحه را فالو کنید.

پیج عمومی یا پابلیک Public: به صفحاتی که شخصی یا پرایویت نباشند پابلیک گفته می شود. برای فالو کردن پیج های پابلیک نیازی به تائید مدیر پیج نیست و شما می توانید تمام پیج های پابلیک را فالو کنید.

ریپلای Reply: ریپلای به معنی پاسخ دادن بوده و به عملیاتی گفته می شود که بر اساس آن، شما به استوری افراد دیگر واکنش نشان می دهید. برای مثال اگر یکی از فالوینگ های شما یک استوری منتشر کرده و شما در جواب آن استوری به وی پیامی ارسال کنید، در واقع استوری او را ریپلای کرده‌اید.

سرچ Search: از طریق منوی پایین صفحه، روی ذره بین کلیک کنید تا وارد قسمت اکسپلور شوید و در بالای این صفحه از طریق بخش جست و جو محتوای موردنیاز تان را جست و جو کنید. از این بخش می تونید هشتگ، حساب های کاربران و لوکشین را جست و جو کنید.

فروشگاه Shop: این قسمت در بخش بالای صفحه اکسپلور وجود دارد و با کلیک روی آن وارد صفحه جدیدی می شوید که پست های فروشگاهی زیادی در آن وجود دارد. این پست ها همگی برای معرفی محصولات منتشر شده و می توانید با کلیک روی تصاویر آن ها از قیمت و نحوه خریدشان مطلع شوید.

کالکشن Collection: کالکشن در واقع مجموعه ای از پست هایی است که شما ذخیره می کنید. شما می توانید کالکشن های مختلفی را در اینستاگرام ایجاد کرده و پست هایتان را در آن ذخیره کنید.

میوت یا بی صدا Mute: به کمک این بخش می توانید اعلانات پستی خاص یا یک صفحه خاص را بی صدا کنید تا نوتیفیکشن های آن به شما ارسال نشود.

کپی کردن لینک پست Copy Link: به کمک این قسمت می توانید لینک پست های مختلفی که در یک صفحه پابلیک وجود دارد را کپی کرده و با ارسال آن به سایر افراد، امکان مشاهده آن پست را به آن ها بدهید.

درخواست Request: اگر شخصی صفحه خود را قفل یا همان پرایویت کرده باشد و شما بخواهید آن پیج را دنبال کنید، باید ابتدا یک ریکوئست یا درخواست به وی رسال کنید تا توسط صاحب پیج قبول یا رد شود. هنگامی که شما روی دکمه Follow در پیج های پرایویت کلیک کنید، بجای عبارت Following عبارت Requested نمایش داده می شود که به معنی درخواست شده است. در این هنگام یک پیام به صفحه مورد نظر شما ارسال می شود که این شخص قصد دارد پیج شما را دنبال کند. مدیر آن صفحه می تواند قبول Accept یا رد Decline کند. به این حالت که شما فالو کرده و منتظر قبول شدن هستید ریکوئست دادن گفته می شود.

عکس پروفایل Profile Pic: عکس پروفایل شما تصویری است که در قاب دایره ای شکل در بالای صفحه مشخصات کاربری تان نمایش داده می شود. با انتخاب این عکس، افراد دیگر به محض ورود به صفحه تان آن را می بینند پس در انتخاب آن دقت کنید.

نام کاربری Username: نام کاربری یا آیدی شما همان چیزی است که با آن شناخته می شوید و منحصر به فرد شماست. در اینستاگرام هر شخصی باید یک نام کاربری داشته باشد که شخص دیگری آن را انتخاب نکرده است.

خاموش کردن کامنت Turn off Commenting: اگر این گزینه را فعال کنید، کسی نمی تواند زیر پست های شما دیدگاهی ثبت کند و صرفا قابلیت لایک و اشتراک گذاری فعال خواهد بود. این قابلیت را می تواند برای یک یا چند پست خود فعال نمایید.

شات Shout: شات کردن اصطلاحی است که توسط بسیاری از افراد در اینستاگرام به کار گرفته می شود. در واقع هنگامی که شما شات می شوید، تصویر تبلیغ پیج شما در سایر پیج ها قرار می گیرد و از فالورهای یک پیج دیگر درخواست می شود که صفحه شما را هم فالو کنند. شات کردن معمولا در استوری اتفاق می افتد.

اکسپلور یا Expolre: اکسپلور پربازدید ترین بخش در اینستاگرام است. شما می توانید با کلیک روی آیکون ذره بینی که پایین صفحه قرار دارد وارد صفحه اکسپلور شده و پست ها و استوری های جذاب را تماشا کنید. در این قسمت اینستاگرام با در نظر گرفتن عملکرد شما در بازدید و لایک کردن دیگر صفحات و با توجه به الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی خود، به شناسایی پست های مورد علاقه شما می پردازد و بخشی از آن ها را در قسمت اکسپلور به نمایش می گذارد. برای مثال اگر شما فردی باشید که به فوتبال و ورزش علاقه مندید، اکسپلورِ شما سرشار از پست های فوتبالی و ورزشی خواهد شد. ویژگی جالبی که بخش اکسپلور از آن بهره مند است این است که که شما می توانید با هر رفرش کردن یا وارد شدن مجدد به نرم افزار اینستاگرام، تصاویر و ویدئوهای جدیدی را در اکسپلور مشاهده کنید. این قسمت می تواند تا ساعت ها شما را درگیر خود کرده و سرگرم کند پس پیشنهاد می کنیم حواستان جمع باشد تا معتاد آن نشوید!

✅ صددرصد به درد شما می‌خورد: آموزش کامل اکسپلور اینستاگرام

فالو بک Follow Back: احتمالا شما هم جملات فالو بک بده یا بک بده را زیاد در اینستاگرام شنیده اید. وقتی شما کسی را فالو کنید و این فرد نیز شما را فالو کند در واقع عملیات فالو کردن میان شما و آن شخص متقابلا صورت می پذیرد که و این کار به اصطلاح فالو بک گفته می شود. فالو بک کردن یک روش اساسی برای افزایش فالوورها است.

رد کردن یا نپذیرفتن Decline or Remove: این عملیات درست در مقابل اکسپت کردن قرار می گیرد. اگر کاربری که به وی درخواست فالو کردن صفحه اش را داده اید درخواست شما را قبول نکرده و روی دکمه Remove بزند در واقع شما رد یا همان Decline شده اید. در این هنگام شما از لیست ریکوئست های آن شخص پاک شده و برای قرار گرفتن مجدد در این لیست باید دوباره به وی درخواست یا ریکوئست بدهید.

ویو View: به تعداد دفعاتی که یک ویدئو در اینستاگرام مشاهده می شود ویو می گویند. مثلا اگر یک کلیپ 2000 بار توسط کاربران دیده شود، عبارت 2000 view در کنار ویدئو نمایش داده می شود.

سین Seen: به تعداد دفعاتی که یک استوری در اینستاگرام مشاهده می شود سین می گویند. مثلا اگر استوری شما توسط 2000 نفر دیده شود، عبارت 2000 seen در قسمت تنظیمات استوری برای شما نمایش داده می شود. پابلیک نگه داشتن پیج به افزایش ویو و سین پست و استوری های شما کمک می کند.

فید Feed: در واقع منظور از فید اولین صفحه ای است که هنگام اجرای برنامه اینستاگرام برای شما نمایش داده می شود. این صفحه با کلیک روی آیکون خانه یا همان Home نیز بارگزاری می شود و در آن می توانید استوری ها و پست های جدید منتشر شده توسط کسانی که آن ها را فالور کرده اید ببینید. اگر اعلانات پست فردی را در اینستاگرام خاموش کنید، پست های او در فید شما نمایش داده نخواهد شد.

استوری Story: کلمه استوری در لغت به معنی داستان است و در اینستاگرام پر استفاده ترین قابلیتی است که کاربران از آن استفاده می کنند. به کمک استوری می توانید مطالب روزمره خود را به مدت 24 ساعت در معرض دید دنبال کنندگان تان قرار دهید. استوری ها در قسمت فید یا همان home به کاربران نمایش داده می شود و پس از 24 ساعت به صورت خودکار حذف می شود. در استوری، شما می توانید از قابلیت های مختلفی استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تصاویر جذاب با افکت های خاص و استیکرهای زیبا ایجاد کنید. قابلیت نظرسنجی، پرسش و پاسخ، تست چهار گزینه ای، منشن، افکت های تصویری و فونت های جذاب در قسمت استوری در اختیار کاربران قرار می گیرد.

✅ مقاله جامع: آموزش استوری اینستاگرام

هایلایت Highlight: همان طور که گفتیم ساختار استوری به شکلی است که پس از 24 ساعت به طور خودکار حذف می شود. هایلایت کردن استوری قابلیتی است که توسط آن شما قادر به ذخیره استوری هایتان بیش از 24 ساعت خواهید بود. در واقع اگر بخواهید استوری خود را ذخیره کنید باید آن را هایلایت نمایید تا پس از گذشت 24 ساعت باز هم برای فالوورهایتان قابل نمایش باشد. استوری هایی که شما هایلایت می کنید در صفحه اصلی پیج شما و زیر بیو نمایش داده می شود.

لایو Live: لایو در لغت به معنای زنده است و در اینستاگرام به قابلیت پخش ویدئوهای زنده گفته می شود. یکی از امکانات جذابی که اینستاگرام به تازگی آن را در برنامه خود قرار داده است قابلیت لایو است و شما با کمک این آپشن می توانید به صورت زنده و بدون محدودیت زمانی فیلم برداری کرده و آن را به صورت زنده برای فالورهای خود به نمایش بگذارید. کسانی که به صورت زنده لایوهای شما را نگاه می کنند می توانند در هنگام مشاهده آن برای شما کامنت گذاشته و لایو شما را لایک کنند. کامنت کاربران لایو توسط همه بینندگان لایو قابل مشاهده خواهد بود. همچنین لایو نیز مثل استوری پس از 24 ساعت از صفحه شما حذف خواهد شد و برای نگهداری همیشگی آن، باید آن را هایلایت کنید.

✅ مقاله جامع: آموزش لایو اینستاگرام

اعلانات Notification: نوتیفیکشن عبارتی پرکاربرد در گوشی های همراه و در لغت به معنای اطلاع رسانی و هشدار می باشد. نوتیفیکشن یا همان اعلانات در اینستاگرام نیز همان معنی را می دهد که در تلفن های همراه می دهد. این اصطلاح در مواردی به کار گرفته می شود که اینستاگرام قصد دارد به شما هشدار یا خبر جدیدی بدهد و از طریق اعلانات این کار را انجام می دهد. مثلا اگر کسی درخواست فالو شما را قبول کند یا برای پست های شما کامنت بگذارد به صورت اعلانات به شما نمایش داده خواهد شد.

روشن کردن اعلانات پست Turn On Post Notification: با فعال کردن این گزینه برای یک حساب کاربری خاص در اینستاگرام، هنگامی که آن حساب کاربری پست جدیدی را در اینستاگرام منتشر کند برای شما اعلان یا نوتیفیکیشن ارسال خواهد شد و زودتر از همه باخبر خواهید شد. با این کار شما حساب تمام پست هایی که در صفحه مورد نظرتان منتشر می شود را در اختیار خواهید داشت. شما همچنین می توانید اعلانات یک پست خاص را بدون در نظر گرفتن سایر پست های یک صفحه فعال نمایید.

روشن کردن اعلانات استوری Turn On story Notification: با فعال کردن این گزینه برای یک حساب کاربری خاص در اینستاگرام، هنگامی که آن حساب کاربری استوری جدیدی را در اینستاگرام منتشر کند برای شما اعلان یا نوتیفیکیشن ارسال خواهد شد و زودتر از همه باخبر خواهید شد. با این کار شما حساب تمام استوری هایی که در صفحه مورد نظرتان منتشر می شود را در اختیار خواهید داشت.

منشن Mention: کلمه منشن در لغت به معنای اشاره کردن بوده و در اینستاگرام به حالتی گفته می شود که یک فرد می خواهد کاربر دیگر را از یک محتوا باخبر کند. مثلا فرض کنید دوست شما یک استوری در صفحه خود قرار می دهد که در آن یک موضوع به شما مربوط است. در این موقع دوست شما باید شما را به اصطلاح منشن کند تا از استوری وی به صورت اختصاصی باخبر شوید. منشن کردن در اینستاگرام با نوشتن آیدی یک شخص با @ انجام می شود و امری رایج است. علاوه بر استوری، افراد می توانند در کامنت نیز یکدیگر را منشن کنند. برای مثال اگر یک پست به نظر شما جالب بود یا به یکی از دوستان تان مربوط بود، می توانید با نوشتن نام کاربری آن شخص (مثلا @test ) زیر آن پست و در قالب کامنت، وی را از این پست باخبر کنید تا آن را مشاهده کند.

تگ Tag: تگ کردن دقیقا مثل منشن کردن است با این تفاوت که از اصلاح تگ گردن فقط برای اشاره کردن به افراد حاضر در عکس بکار می رود. یعنی اگر شما بگویید که یک نفر را تگ کرده اید، بدین معنی است که نام و آیدی او را روی عکس یا ویدئویی قرار داده اید. تگ کردن افراد روی پست یک روش رایج برای شناسایی آن ها توسط سایر کاربران است و بسیار پرکاربرد می باشد.

دایرکت Direct: دایرکت اصطلاحی است که در اینستاگرام بسیار رایج بوده و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. دایرکت، در واقع پیام رسان اینستاگرام است و هنگامی که یک شخص به شما پیامی خصوصی ارسال می کند این پیام در دایرکت شما قابل مشاهده است. هنگامی که شما یک استوری را رپلی می کنید و به آن پاسخ می دهید، پیام شما در دایرکت طرف مقابل ارسال می شود. بنابراین اگر شخصی در اینستاگرام گفت که در دایرکت پیام بده یا در دایرکت پیام داده ام، در واقع به معنی است که پیامی در پیوی شما یا آن شخص ارسال شده است.

آرشیو Archive: آرشیو در لغت به معنی ذخیره کردن یا بایگانی کردن است. گاهی اوقات برای شما هم پیش آمده که دوست داشته باشید یک پست را از صفحه خود برای مدت کوتاهی حذف کنید اما ندانید به چه شکل این کار را انجام دهید. قابلیت آرشیو این امکان را به شما می دهد پست های تان را برای مدت زمان موقت از صفحه حذف کرده و به تاریخچه پست و استوری ها دسترسی داشته باشید.

پست های ذخیره شده Saved: به کمک قابلیت سیو اینستاگرام می توانید مطالبی را که برایتان جذاب و خواندنی است به واسطه این قابلیت ذخیره کرده و اگر مایل بودید بعدها مشاهده کنید. پست هایی که ذخیره یا نشان کرده اید در منویی با عنوان Saved یا ذخیره شده ها نمایش داده می شوند.

صفحه تجاری یا بیزینس پیج Business Profile: یکی از امکاناتی که اینستاگرام برای صاحبان کسب و کارها و افرادی که قصد استفاده تجاری از اینستاگرام را دارند به وجود آورده است، قابلیت ویژه ای به نام صفحه تجاری یا همان بیزینس پیج است. صفحات تجاری قابلیت های به مراتب بیشتری نسبت به صفحات معمولی داشته و به مدیران کسب و کارها کمک می کند آنالیز دقیق تری از مشتریان داشته باشند. قابلیت هایی مثل مشاهده تعداد افراد بازدیدکننده از پیج، آمار دقیق بازدیدکنندگان استوری، اضافه کردن دکمه تماس، پیامک و لوکیشن، امکان ایجاد فروش محصولات و خدمات، اضافه شدن لیبل کسب و کار و … در صفحات تجاری وجود دارد. شما هم به عنوان یک کاربر عادی می توانید صفحه خود را تبدیل به یک صفحه تجاری کنید. البته برای این کار پیج شما باید Public باشد.

آموزش کامل بیزینس پروفایل اینستاگرام

آی‌ جی تی وی IGTV: قابلیت TV اینستاگرام نیز چند وقتی است که به این برنامه اضافه شده است. همان طور که می دانید در حالت معمول اینستاگرام شما امکان آپلود فیلم هایی با مدت زمان بیشتر از یک دقیقه را ندارید و در گذشته اگر می خواستید فیلم های بیشتر از 1 دقیقه آپلود کنید باید آن را به چند پست تبدیل می کردید. به تازگی اینستاگرام این مشکل را حل و قابلیتی را به برنامه خود اضافه کرده که به کمک آن امکان آپلود فیلم هایی با طول بیش از یک دقیقه نیز ممکن شده است. بنابراین در آی جی تی وی می توانید فیلم های طولانی خود را بدون آنکه محدودیتی در زمان داشته باشید بارگزاری نموده و در صفحه خود نمایش دهید.

آموزش IGTV اینستاگرام

ریپورت کردن Report: ریپورت در لغت به معنی گزارش می باشد و در اینستاگرام به عملی گفته می شود که توسط یک فرد برای گزارش عملکرد غیرقانونی فرد دیگر انجام می شود. اگر شخصی محتوای غیرقانونی در قالب پست یا استوری تولید کند یا برای شما مزاحمت ایجاد کند شما می توانید صفحه او را ریپورت کنید. اینستاگرام با دریافت گزارش، صفحه مورد نظر را بررسی کرده و در صورت دریافت گزارش های متعدد نسبت به مسدود کردن آن صفحه اقدام می کند. اینستاگرام دارای یک سری قوانین و چارچوب هایی است که اگر فردی از این چارچوب‌ها تخطی کند شما می توانید فعالیت های او را ریپورت کنید.

⚜ مقاله رایگان: رفع ریپورت اینستاگرام

بلاک Block: بلاک در لغت به معنی مسدود کردن است و در اینستاگرام هنگامی که بخواهید فردی به پیج شما دسترسی نداشته باشد، وی را بلاک می کنید. با بلاک کردن هر شخص در اینستاگرام، صفحه شما برای او باز نخواهد شد و حتی در قسمت جستجو نیز آن فرد نمی تواند پیج شما را ببیند. شما محدودیتی در بلاک کردن ندارید و می توانید هر چند نفری که دوست ندارید پیج شما را داشته باشند بلاک کنید تا در امنیت کامل باشید.

استیکر Stickers: کلمه استیکر در لغت به معنی برچسب است و در اینستاگرام قابلیتی است که توسط آن شما قادر به بیان احساسات و نظرات خود نسبت به یک موضوع خاص در استوری و با کمک تصاویر فانتزی هستید. هنگامی که شما قصد دارید یک استوری جدید در اینستاگرام منتشر کنید می توانید از تعدادی استیکر نیز که در بخش امکانات استوری وجود دارد استفاده کرده و آن ها را به استوری تان اضافه کنید. استیکرهای جدید در هر آپدیت به استوری اینستاگرام اضافه می شود.

هاید کردن استوری Hide Story: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که استوری ای را منتشر کرده اید که دوست ندارید یک یا چند نفر اشخاص خاص آن را ببینند. در این هنگام شما باید این افراد را به اصطلاح هاید کنید. هاید کردن استوری به معنای پنهان کردن آن از دید برخی افراد خاص است. این ویژگی توسط گزینه Hide Story From در قسمت تنظیمات استوری در دسترس بوده و شما می توانید هر تعدادی که دوست داشتید را با جست و جوی نام کاربری آن ها هاید کنید تا دیگر به استوری و هایلایت های شما دسترسی نداشته باشند. توجه کنید هاید کردن تنها برای استوری بوده و ربطی به پست های شما ندارد.

کلوز فرندز Close Friends: کلوز فرند در لغت به معنی دوستان صمیمی بوده و در اینستاگرام نیز به همین معنی استفاده می شود. این قابلیت در اینستاگرام امکان ارسال استوری را تنها برای دوستان صمیمی شما فراهم می کند و به کمک آن می توانید استوری هایتان را تنها برای افراد خاصی که خودتان مشخص کردید به نمایش بگذارید. برای اضافه کردن کاربران به دوستان صمیمی یا همان کلوز فرند خود، کافی است از طریق بخش تنظیمات استوری وارد منوی Close friend شده و دوستان خود را اضافه کنید. سپس با قرار دادن استوری، هنگام منتشر کردن آن علاوه بر گزینه انتشار برای تمام کاربران یک دکمه Send to close friedns نمایش داده می شود که با کلیک روی آن استوری شما تنها برای دوستان صمیمی تان ارسال خواهد شد.

اسپم Spam: اسپم در لغت به معنی بی فایده و هرز است و در اینستاگرام اصطلاحی است که همواره با قابلیت ریپورت به کار گرفته می شود. در واقع هنگامی که شما بخواهید یک پست را ریپورت کنید، گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد که باید با انتخاب یکی از آن ها دلیل ریپورت کردن تان را مشخص کنید. یکی از این گزینه ها Spam است.

فالو در برابر فالو Follow For Follow: با عبارت F4F نیز نمایش داده می شود و بدین معنی است که باید یک نفر را فالو کنید تا او نیز شما را فالو کند.

لایک در برابر لایک Like for Like: با عبارت L4L نیز نمایش داده می شود و بدین معنی است که باید یک نفر را لایک کنید تا او نیز شما را لایک کند.

شات در برابر شات Shout for Shout: بدین معنی است که باید یک نفر را شات کنید تا او نیز شما را شات کند.

ریچ Reach: هنگامی که شما صفحه تان را در حالت تجاری قرار می دهید امکانات زیادی به آن اضافه می شود. یکی از این امکانات، ریچ است. در قسمت ریچ تعداد کاربران منحصر به فردی که پست یا استوری شما را در یک روز مشخص مشاهده کرده‌ اند به شما نمایش داده می شود. قاعدتا تمام فالوورهای شما پست و استوری هایتان را نگاه نمی کنند و به همین علت برای بسیاری از مدیران کسب و کارها اهمیت زیادی دارد تا بتوانند نسبت بازدید پست و استوری به تعداد فالوورهایشان را بهبود ببخشند. با بررسی قسمت ریچ می توانید برنامه ریزی دقیق تری را برای انتشار پست هایی که با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه بوده اند داشته باشید تا میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

ایمپرشن Impressions: تعداد دفعاتی که محتوای شما توسط کاربران دیده می شود در بخش ایمپرشن به شما نمایش داده می شود. بسیاری از کاربران ریچ و ایمپرشن را با یکدیگر اشتباه می گیرند و فکر می کنند که هردوی این اصطلاحات یکی هستند در صورتی که این طور نیست. ریچ به تعداد کاربران منحصر به فردی که یک پست یا استوری شما را دیده اند اشاره می کند و ایمپرشن تعداد دفعات مشاهده را گزارش می دهد. به طوری که اگر 20 نفر هر کدام 2 بار یک پست شما را ببینند، در قسمت ریچ عدد 20 نمایش داده می شود و در بخش ایمپرشن عدد 40؛ چرا که پست شما توسط 20 حساب کاربری مشاهده شده و 40 بار باز شده است. ایمپرشن معمولا عددی بزرگ تر از ریچ است.

لیبل پیج Lable: لیبل، عنوانی است که در صفحات تجاری زیر اسم صفحه قرار می گیرد و کمرنگ تر از سایر عنوان های پیج شماست. برخی از لیبل های اینستاگرام عبارتند از Designer – Public Figure – Art و … . صفحات تجاری از این لیبل ها برای نشان دادن حیطه فعالیت خود استفاده می کنند.

فروارد Forward: تعداد دفعاتی که مخاطبان شما برای دیدن استوری بعدی کلیک می کنند در بخش فروارد نمایش داده می شود. اگر فروارد یک استوری شما زیاد بود، بدین معنی است که آن استوری جذابیت چندانی ندارد و مخاطب با دیدن آن سریعا به استوری بعدی مراجعه می کند.

بکوارد Backward: تعداد دفعاتی که مخاطبان شما برای دیدن استوری قبلی کلیک می کنند در بخش بکوارد نمایش داده می شود. از جمله دلایلی که استوری شما بکوارد یا عقب گرد می شود، جذابیت استوری قبلی یا دنباله دار بودن چند استوری است. اگر تعداد بکوارد یک استوری به طرز عجیبی زیاد بود باید علت آن را بررسی کنید. شایان ذکر است قابلیت بکوارد و فروارد تنها در صفحات تجاری وجود دارد.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که قابلیت یا اصطلاحی وجود داشت که در این مقاله به آن اشاره نکردیم، از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید