درگاه پرداخت برای گرفتن هزینه در ازای کالا یا خدمت از مشتری، یکی از اصلی‌ترین امکانات برای هر سایتی است. در دوره‌ای زندگی می‌‌کنیم که اکثر مردم به اینترنت وابسته هستند و بسیاری از افراد نیاز‌های خود را از طریق اینترنت تامین می‌کنند. اگر شما هم به فکر ایجاد کسب و کار خود هستید اما با نحوه دریافت پول از مشتری نحوه پرداخت الکترونیک آشنایی ندارید پس حتما با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به توضیح درگاه بانکی و انواع آن بپردازیم و در انتها بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را بررسی کنیم.

درگاه پرداخت

درگاه بانکی برنامه یا به عبارتی فضایی است که در آن مشتریان یک سایت می‌توانند بعد از تکمیل سبد خرید خود در فروشگاه، اقدام به پرداخت هزینه محصول یا خدمت مورد نظر کنند. پس درگاه، تسویه حساب قسمتی از سایت یا فروشگاه اینترنتی است که مشتریان با وارد کردن اطلاعات کارت خود، مبلغ مشخص شده را پرداخت می‌کنند. توجه داشته باشید که درگاه بانکی برای پرداخت الکترونیک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر سایت یا فروشگاه اینترنتی است. پس اگر قصد دریافت درگاه بانکی برای سایت خود را دارید در گام اول باید با انواع درگاه پرداخت اینترنتی آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین درگاه برای سایت خود را انتخاب کنید.

انواع درگاه پرداخت

درگاه‌ پرداخت بسته به نوع ارائه آن‌، انواع مختلفی دارد و به دو دسته درگاه مستقیم و درگاه واسطه یا غیرمستقیم تقسیم می‌شود. برای گرفتن درگاه پرداخت الکترونیک نیازی نیست به بانک مراجعه کنید و باید درخواست خود را برای شرکت‌های ارائه‌دهنده ارسال کنید. این شرکت‌ها زیر نظر بانک‌ها فعالیت می‌کنند و پس از ارسال فرم‌های آنلاین و مدارک مورد نیاز برای این شرکت‌ها، مدارک شما مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در نهایت با تایید از سمت شرکت و بانک مربوطه می‌توانید از درگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

درگاه مستقیم

درگاه اینترنتی مستقیم یا PSP سیستمی است که امکان تراکنش‌های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌کند. درگاه بانکی مستقیم به معنی آن است که بعد از کلیک کردن مشتری بر روی دکمه پرداخت، بصورت مستقیم به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید و برای دریافت باید با خود بانک در ارتباط باشید. اما این درگاه پرداخت چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا

بزرگ‌ترین مزایای این درگاه‌ها را می‌توان کارمزد بسیار کم آن‌ها برشمرد. البته در بسیاری از موارد این کارمز 0 درصد است که برای کسب و کارهای بزرگ که تعداد تراکنش‌های زیادی در روز دارند یک مزیت بسیار عالی محسوب می‌شود. از دیگر مزایای درگاه مستقیم باید به امکان درج نام برند و آدرس سایت در صفحه پرداخت اشاره کرد. چون این درگاه‌ها بطور مستقیم با بانک در ارتباط هستند؛ پس زیرساخت‌های خوبی دارند و بطور کلی احتمال قطع شدن درگاه به دلیل مشکلات سرور بسیار پایین خواهد بود.

معایب

بزرگ‌ترین مشکل این درگاه بانکی نحوه ثبت نام و دریافت آن است. برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیاز به اجاره‌نامه یا سند ملکی رسمی از محل فعالیت سایت می‌باشد. همچنین اگر وب سایتی در حوزه‌ای خاص فعالیت می‌کند ابتدا باید مجوز مربوط به آن فعالیت را از سازمان مربوطه تهیه و برای بانک ارسال کند. در برخی موارد هم برای نصب این درگاه‌ها روی وب سایت نیاز به هزینه جداگانه برای برنامه نویسی است. در آخر، زمان مورد نیاز برای تایید درگاه از سمت بانک برای کسانی که طی مدت زمان کوتاهی نیاز به درگاه دارند اصلا مناسب نیست چون تایید شدن درگاه مستقیم از سمت بانک زمان‌بر است.

درگاه واسطه یا غیرمستقیم

درگاه پرداخت واسطه نیز زیر نظر بانک‌ها فعالیت می‌کنند اما برای گرفتن آن‌ها باید به شرکت‌های واسطه‌ای مراجعه کرد که در واقع رابط میان بانک و مدیران است. هنگام استفاده از درگاه بانکی واسطه معمولا بعد از کلیک روی دکمه پرداخت، ابتدا مشتری به صفحه واسط و سپس به صفحه پرداخت نهایی هدایت می‌شود.

مزایا

بهترین مزیت درگاه واسطه سرعت دریافت و فعال شدن آن‌ها است. این موضوع برای کسب و کارهای نوپا و همچنین برای کسانی که نیاز فوری به درگاه پرداخت دارند ویژگی بسیار مهمی است. همچنین برای گرفتن این نوع از درگاه نیازی به اجاره‌نامه یا سند نمی‌باشد. از ویژگی‌های مثبت دیگر درگاه غیرمستقیم می‌توان به پشتیبانی انواع سایت‌سازها اشاره کرد. معمولا اکثر شرکت‌های ارائه دهنده این درگاه پرداخت واسطه برای سایت‌های مختلف انواع ماژول و افزونه‌ها را نیز ارائه می‌دهند.

برای پرداخت الکترونیک توسط این نوع از درگاه می‌توان انواع فرم‌های پرداخت با مبلغ دلخواه را ایجاد کرد که برای بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی یک ویژگی مفید تلقی می‌شود. همچنین این درگاه‌ها در انتخاب بانک هوشمند عمل می‌کنند یعنی زمانی که سیستم یکی از بانک‌ها دچار اختلال شود این درگاه بطور خودکار بانک دیگری را برای انجام تراکنش در نظر می‌گیرد. انتخاب هوشمند، تسویه حساب را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این درگاه محسوب کرد. بنا به انتخاب مدیر سایت، تسویه حساب می‌تواند بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود و این کار بعد از رسیدن موعد تسویه حساب در سریع‌ترین زمان صورت می‌گیرد.

معایب

برخلاف درگاه مستقیم این نوع از درگاه برای انواع تراکنش‌ها مبلغی میان 0.5 تا 1 درصد را از کاربران خود دریافت می‌کنند. مشکل دیگر این درگاه تاخیر احتمالی در پرداخت است و ممکن است در برخی از مواقع عملیات با تاخیر همراه باشد.

انتخاب بهترین درگاه

برای انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی که مناسب سایت شما باشد در گام اول باید به نیاز خود نگاهی بیاندازید. اگر در شروع کار کسب و کار خود کاربران زیاد ندارید پس با صرف زمان و هزینه کم‌تر می‌توانید در مدت زمانی کوتاه اقدام به دریافت درگاه تسویه حساب واسطه کنید. در نقطه مقابل اگر کسب و کار شما رونق گرفته و حجم تراکنش‌های شما در طول یک روز زیاد است بهتر است از درگاه بانکی مستقیم استفاده کنید تا علاوه بر امنیت و پایداری بیشتر، برای تراکنش‌ها کارمزدی هم نپردازید.

نکته‌ای که برای انتخاب نوع درگاه پرداخت حتما باید به آن توجه کنید نوع سیستم مدیریت محتوای سایت شما است. اگر وب سایت شما از CMS اختصاصی بهره می‌گیرد حتما کد نویسی درگاه مستقیم را درنظر داشته باشید. در نقطه مقابل اکثر درگاه‌های واسطه برای انواع CMS‌های اختصاصی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف ماژول‌هایی دارد که کار نصب درگاه را سریع‌تر می‌کند. همچنین برای سایت‌سازهای معتبر نیز افزونه‌های زیادی دارند که تنها با چند کلیک در سایت فعال می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس اینترنتی https://loggroup.ir/ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید