آیا نرم افزار پیام رسان شما رمزگذاری شده است؟

اخیرا بحث در مورد رمزگذاری اطلاعات و اینکه آیا شرکت ها می توانند پیام های خصوصی کاربران را بخوانند بسیار داغ شده است. تقریباً همه شرکت‌های پیام‌رسان مسیر پیام بین کاربر دستگاه و سرورهای شرکت را رمزگذاری می‌کنند و سرورها جایی هستند که شرکت می‌تواند در صورت نیاز اطلاعات را بخواند.

اما مشکل از آنجا ناشی می‌شود که رمزگذاری پیام‌ها «انتها به انتها» انجام می‌شود و بنابراین فقط توسط فرستنده و گیرنده قابل خواندن است. این بدان معناست که شرکت های پیام رسان نمی توانند پیام های کاربران را بخوانند.

شرکت هایی مانند اپل این سطح از امنیت را برای جلب رضایت کاربران ارائه می دهند، اما دولت ها از این ویژگی راضی نیستند زیرا می تواند یک تهدید امنیتی جدی باشد.

آیا شرکت های بزرگ پیام های شمارا شنود می کنند؟

اپل نمی تواند پیام های شمارا بخواند

در برنامه iMessage، پیام‌ها به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌شوند، بنابراین فقط کاربران تلفن همراه می‌توانند آنها را بخوانند. البته نکته ای در این باره وجود دارد. اگر از پیام های خود در iCloud نسخه پشتیبان تهیه کنید، اپل می تواند آنها را بخواند و در صورت نیاز به مقامات دولتی ارائه کند.

آیا واتساپ شمارا شنود می کند؟

واتس اپ یک گزینه پر ستاره در این لیست است زیرا تقریباً رمزگذاری انتها به انتها دارد، اما این ویژگی به طور رسمی اعلام نشده است. واتس اپ ادعا می کند که کاربران پیام های خود را در سرورهای خود ذخیره نمی کنند و بنابراین حتی در صورت سفارش مقامات دولتی به آن پیام ها دسترسی ندارند. این نکته ای است که اخیراً در برزیل واتس اپ را باگ کرده است.

تلگرام امن ترین شبکه اجتماعی ساخته شده است

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام بیشترین سود را از فیلتر کردن واتس اپ در برزیل برد، زیرا به گفته این شرکت، در روز فیلتر شدن واتس اپ در برزیل، 5.7 میلیون کاربر جدید به پایگاه کاربران تلگرام اضافه شدند. تلگرام همچنین از رمزگذاری سرتاسر استفاده می کند و نمی تواند پیام های کاربران را بخواند.

شرکت هایی که می توانند پیام های شما را بخوانند.

فیس بوک (مسنجر و اینستاگرام) می توانند شمارا شنود کنند

پیام‌های مسنجر و اینستاگرام فقط در مسیر بین دستگاه مبدأ و دستگاه مورد نظر و سرور شرکت رمزگذاری می‌شوند و پس از ذخیره شدن در سرور می‌توانند در فیسبوک خوانده شوند. این بدان معناست که این شرکت می تواند به درخواست مقامات دولتی برای کاربران پیام خصوصی ارسال کند.

دقت کنید که این همه ماجرا نیست و ممکن است برنامه اینستاگرام با روش های دیگری قابل هک شدن باشد. مثلا برنامه کنترل اینستاگرام فرزند اسپای 24 می تواند با نصب برنامه کنترل فرزند در گوشی او تمامی رویداد های اکانت اینستاگرام وی را زیر نظر بگیرد.

گوگل به همه اطلاعات شما دسترسی دارد

پیام‌های ارسال شده توسط Google Hangouts در مسیر دستگاه منبع و مقصد و حتی در سرورهای شرکت رمزگذاری می‌شوند، اما Google همچنان می‌تواند در صورت نیاز آنها را بخواند. پیام‌ها در سرورهای گوگل رمزگذاری می‌شوند تا از سرقت جلوگیری شود و از خواندن آنها توسط دیگران جلوگیری شود، اما گوگل کلید رمزگشایی پیام‌ها را دارد.

اسنپ چت امن نیست

پیام های اسنپ چت زمانی که در سرورهای شرکت ذخیره می شوند رمزگذاری می شوند، اما اسنپ چت کلیدی برای رمزگشایی پیام ها دارد. البته زمانی که پیام‌ها توسط کاربر مورد نظر باز می‌شوند، از سرورهای شرکت حذف می‌شوند و اسنپ چت ادعا می‌کند که پیام‌های تحویل‌شده به طور معمول توسط هیچ‌کس غیر از سرورهای شرکت قابل بازیابی نیست. با این حال، پیام های باز نشده تا 30 روز در سرورهای اسنپ چت ذخیره می شوند و سپس حذف می شوند. بر این اساس، اسنپ چت می تواند به درخواست مقامات دولتی، پیام های خصوصی باز نشده ارائه دهد

توییتر نیز می تواند اطلاعات شمارا بفروشد

پیام های مستقیم در توییتر به طور کامل رمزگذاری نشده اند، بنابراین این شرکت می تواند در صورت نیاز آنها را در اختیار مقامات دولتی قرار دهد.

در نهایت

امنیت همیشه یک موضوع نسبی بوده و هست و شما همیشه در خطر هستید پس تا می توانید از فایل های مهم خود بک آپ تهیه کنید و اطلاعات مهم خود را به هیچ عنوان لو ندهید .

دیدگاهتان را بنویسید