شرکت های واردکننده تجهیزات پزشکی، قبل از تجارت و بازرگانی و ترخیص تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود، باید مجوز واردات کالا پزشکی مورد نظر خود را از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی دریافت کرده و اطلاعات لازم و مدارک مربوطه را در سامانه ورود کالا وارد کنند و مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی را ثبت کنند در غیر این صورت از آنجایی که واردات تجهیزات پزشکی مشمول قانون اجباری اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی می باشد، مجاز به واردات دستگاه مذکور نیستند. در صورت تایید اداره کل تجهیزات پزشکی، وارد کننده می تواند تجهیزات پزشکی را حتی بدون نماینده وارد کند. لازم به ذکر است تنها شرکت های ثبت شده در اداره کل تجهیزات پزشکی می توانند برای واردات تجهیزات پزشکی اقدام کنند.

واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک به عنوان یک نیاز اساسی در کشور نیز می تواند به تجارتی سودآور برای تجار داخلی کشور تبدیل شود. بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی و سایر سازمان های بهداشتی و درمانی کشور از تجهیزات پزشکی استفاده می کنند و با توجه به اینکه تامین سلامت افراد جامعه به عنوان یک نیاز حیاتی شناخته می شود، تامین تجهیزات مورد نیاز این سازمان ها یکی از اولویت های تامین نیازها می باشد. بنابراین، اگر شما به عنوان یک تاجر یا بازرگان از تجهیزات پزشکی به عنوان واردات استفاده کنید، قطعا تجارت سودآوری خواهید داشت. علاوه بر این، دولت برای تامین نیازهای اولیه جامعه اقدامات و امتیازات مختلفی از جمله خرید ارز دولتی برای خرید تجهیزات پزشکی در کشورهای خارجی را انجام داده است. شما می توانید از این امتیازات استفاده کنید و در مدت زمان کوتاهی کسب و کار خود را گسترش دهید و از اخبار گمرکی آگاه شوید.

ترخیص تجهیزات پزشکی چگونه انجام میشود؟

واردات کالا پزشکی

واردکننده تجهیزات پزشکی برای ارتقای کیفیت تجهیزات و کالاهای پزشکی باید با رعایت مقررات سازمان تجهیزات پزشکی، مقررات و سلسله مراتب آن را در نظر گرفته و تجهیزات پزشکی را بر اساس این مقررات وارد کند. بنابراین واردکننده تجهیزات پزشکی برای رعایت مقررات باید دارای کد IRC باشد. این کد پس از تایید کارشناس واحد تجهیزات پزشکی به فرد وارد کننده، نماینده یک شرکت یا شرکت واردکننده در زمینه تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد. واردکننده تجهیزات پزشکی بدون این کد نمی تواند دستگاه های پزشکی را وارد کند. تجهیزات پزشکی نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه ایفا می کنند، بنابراین قوانین سختگیرانه ای برای واردات کالا در گروه تجهیزات پزشکی وجود دارد. برای واردات تجهیزات پزشکی مورد نظر به کشور نیاز به یک شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی است زیرا تجهیزات لازم باید توسط افراد واجد شرایط وارد و به فروش برسد. بنابراین در این مورد ایجاد شرکت های واردکننده تجهیزات پزشکی ضروری به نظر می رسد.

شرکت واردات تجهیزات پزشکی در زمینه واردات تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی، عقد قرارداد با بیمارستان ها، شرکت ها، موسسات دولتی و غیردولتی، توزیع و پخش انواع مواد مصرفی، طراحی برانکارد، توزیع تجهیزات پزشکی، خدمات پزشکی، ملزومات اورژانس و جراحی عمومی، و … فعال هستند. گاهی شرکت های واردکننده ای هستند اما مستقیماً در امر واردات دخالتی ندارند، بلکه نماینده ای را از طرف خود انتخاب می کنند که واردکننده تجهیزات پزشکی باشد و کارهای وارداتی را انجام دهد.

آمار واردات تجهیزات پزشکی

اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی قبل از صدور مجوز واردات تجهیزات پزشکی، مشخصات تجهیزات را بررسی و صلاحیت شرکت واردکننده در زمینه تجهیزات پزشکی را اعلام می کند. به منظور تاسیس شرکتی که در زمینه واردات تجهیزات پزشکی فعالیت می کند، در این صورت اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح ضروری است. برای اخذ مجوز ثبت شرکت در زمینه واردات تجهیزات پزشکی باید مراحلی را انجام دهید. برای درخواست ثبت شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی، ابتدا باید به سایت Www.Imed.Ir مراجعه کرده و در قسمت سامانه تجهیزات پزشکی و پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی، آیکون مربوط به عضویت و ثبت شرکت واردکننده را انتخاب کنید. پس از آن لاگین و رمز عبور دریافت می کنیم و برای مجوزهای ورود و ترخیص گمرک به آیکون دسترسی به سایت می رویم و با وارد کردن لاگین و رمز عبور مدارک لازم را بارگذاری می کنیم. پس از بارگذاری مدارک، کد رهگیری را از سامانه دریافت می کنیم و آن را پرینت می کنیم. سپس یک پرینت و یک کپی از مدارک بارگذاری شده را به بخش تجهیزات سازمان غذا و دارو در استانی که در آن قرار داریم تحویل می دهیم. با تایید درخواست ثبت شرکت، انبار شرکت مورد بازرسی قرار می گیرد و بازرسی انبار طبق دستورالعمل انجام می شود.

سود بازرگانی و واردات تجهیزات پزشکی

واردات تجهیزات پزشکی به یک کشور یکی از انواع کسب و کار است که سود قابل توجهی به همراه دارد، بنابراین واردکنندگان تجهیزات پزشکی معمولا افراد یا شرکت هایی هستند که با سرمایه بالا وارد این تجارت می شوند. تجربه نشان می دهد که اکثر واردکنندگان تجهیزات پزشکی در حوزه پزشکی فعالیت می کنند و با این تجهیزات و کشورهای سازنده آن آشنایی دارند. انگیزه واردکننده تجهیزات پزشکی سودآوری بالا در زمینه واردات تجهیزات پزشکی و تعرفه پایین این تجهیزات به دلیل تخصیص ارز دولتی برای آنهاست. علاوه بر این وجود بازار مناسب در زمینه دستگاه هایی که در داخل تولید نمی شوند و نیازهای مرتبط با آن نیز از دیگر موارد قابل تامل است. بنابراین می توان گفت به دلیل تقاضای زیاد برای تجهیزات پزشکی، واردات آن نیز بسیار سودآور بوده و بازار آن دائما فعال است. تجهیزات پزشکی معمولا از کشورهای ایتالیا، فرانسه، ترکیه و چین به ایران وارد می شود.

شرکت بازرگانی راد کامرشیال radcommercialgroup.com در سال 1388 در تهران به سرپرستی آقای مهدی افشار راد تاسیس شد. هدف این گروه از همان ابتدا خدمات تخصصی تجارت خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا بوده است و در طول سالیان متمادی توانسته اند سهم زیادی از خدمات وارداتی در صنعت تجهیزات پزشکی را از آن خود کنند. بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف و جلب رضایت مشتریان خود با استفاده از تجربه و دانش متخصصان مجرب توانسته اند با کمترین هزینه و بالاترین سرعت نیازهای بخش های مختلف بازار را برآورده کنند. تجربه انباشته چندین ساله فعالیت در زمینه واردات، صادرات، حمل و نقل بازرگانی بین المللی و ترخیص کالا از گمرک، سرعت، دقت و کاهش هزینه ها و همچنین رضایت همکاران تجاری را برای این گروه به ارمغان آورده است.

 

برچسب ها : ترخیص تجهیزات پزشکی,اخبار گمرکی,واردات کالا

دیدگاهتان را بنویسید