همان‌طور که می‌دانید، ارز یا پول دیجیتال نوعی دارایی است که به‌صورت دیجیتالی یا الکترونیکی عرضه می‌شود و فرمت فیزیکی ندارد. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال روش‌های مختلفی دارد و کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی بدون آگاهی از این روش‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر به این شیوه از درآمدزایی علاقه‌مندید و می‌خواهید به‌عنوان یک تریدر حرفه‌ای وارد گودِ معاملات شوید، قبل از هر چیز باید با روش‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آشنا شوید؛ اما برای کسب این آگاهی لازم نیست جای دوری بروید، چراکه ما در ادامهٔ همین مطلب هر آنچه که باید دربارهٔ شیوه‌های مختلف ترید ارز دیجیتال بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تریدرهای ارز دیجیتال با چه روش‌هایی ترید می‌کنند؟

ترید چیست و تریدر کیست؟

قبل از معرفی روش‌های معاملهٔ ارز دیجیتال، با فرض این‌که کاملاً با مفهوم ارز دیجیتال آشنا هستید، لازم دانستیم توضیح مختصری دربارهٔ دو اصطلاح ترید و تریدر در بازار کریپتوکارنسی بدهیم:

  • ترید (Trade) یا معامله، به معاملهٔ ارز دیجیتال می‌گویند که با هدف سودآوری در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. توجه داشته باشید که ترید ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال متفاوت است. در سرمایه‌گذاری افراد دارایی دیجیتال را خریداری کرده و در یک بازهٔ زمانی نسبتاً طولانی نگه می‌دارند تا درنهایت با فروش آن به قیمتی بیشتر از آنچه خریده‌اند، به سود و درآمد برسند؛ اما در معامله (Trade) خرید و فروش‌های متعددی در بازار مالی انجام می‌شود تا درنهایت شخص را به سود و درآمد بیشتر برساند. به معامله ارز دیجیتال، ترید ارز دیجیتال (ترید یا معامله؛ Trade) گفته می‌شود و هدف از آن، کسب سود در بازه‌های زمانی مختلف است. انواع گوناگونی از ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش دارد که هر فرد می­‌تواند به دلخواه، با یکی از آن­ها شروع به معامله کند.
  • تریدر (Trader) یا معامله‌گر شخصی است که با هدف سودآوری و کسب درآمد، ارز دیجیتال خرید و فروش کرده و اصطلاحاً ترید (معامله) انجام می‌دهد. یک معامله‌گر حرفه‌ای بازار کریپتوکارنسی مطالب روز دنیا را فراگرفته و از مهارت تجزیه و تحلیل برخوردار است. اون می‌تواند به یک موضوع از چند وجه فکر کند، صبور، منظم و فعال است و صرفاً نظاره‌گر اتفاقات بازار نیست. او همچنین می‌تواند جهت درست را در بازار تشخیص دهد و در مسیر آن حرکت کند.

روش‌های ترید ارز دیجیتال

معاملهٔ ارز دیجیتال به‌طورکلی 5 روش دارد:

  1. Scalping یا خرید و فروش فوری ارز دیجیتال

به معاملهٔ ارز دیجیتال در یک بازهٔ زمانی بسیار کوتاه (در حد چند ثانیه یا دقیقه) فروش فوری یا اسکالپینگ می‌گویند. این معامله با هدف کسب سود سریع انجام می‌شود. معاملات در این روش از ترید، بر پایهٔ استفاده از ربات‌های معامله‌گر، پلتفرم‌های معاملاتی خودکار و تحلیل تکنیکال تحلیل می‌شوند.

  1. Day Trading یا خرید و فروش روزانه ارز دیجیتال

خرید و فروش روزانه نیز مانند خرید و فروش فوری، یک ترید کوتاه مدت است. معامله‌گر در این روش به امید کسب سود کم اما سریع، دارایی خود را قبل از این‌که روز به پایان برسد می‌فروشد. تحلیل‌ها در معاملات روزانهٔ ارز دیجیتال بر پایهٔ تحلیل تکنیکال انجام می‌شوند.

  1. Swing Trading یا خرید و فرش نوسانی ارز دیجیتال

این شیوه از معاملهٔ ارز دیجیتال در یک بازهٔ زمانی میان‌مدت انجام می‌شود. برخلاف معاملات روزانه و فوری که تمرکز معامله‌گر در آن‌ها بیشتر روی سودآوری با سرعت بالا بود و به مقدار سود توجهی نمی‌کرد، در خرید و فروش نوسانی تریدرها با استفاده از نتایج تحلیل تکنیکال، در پی شناسایی موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در یک بازهٔ زمانی 2 هفته الی 2ماهی هستند تا درنهایت بتوانند سود بیشتری به‌دست بیاورند. در این شیوه از ترید، موقعیت و نقطهٔ آغاز سرمایه‌گذاری و خرید دارایی با توجه به قیمت کف بازار در نظر گرفته می‌شود. سپس وقتی این قیمت در موقعیت سقف و بیشینهٔ خود قرار گرفت، معامله‌گرها به‌صورت تدریجی یا یکپارچه ارزهای دیجیتال خود را به فروش می‌رسانند.

در میان روش‌های مختلف ترید، Swing Trading یکی از متدهای محبوب معامله در این بازار در میان تریدرهاست، زیرا قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده طی یک هفته دائماً با نوسانات شدید قیمتی روبه‌رو می‌شوند. این نوسانات به معامله‌گرها این امکان را می‌دهد تا در صورت شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب از بازار، سود درخور و قابل توجهی را به‌دست بیاورند.

  1. Position Trading یا خرید و فروش ارز دیجیتال با موقعیت‌گیری

این روش از تریدینگ با استفاده از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال و طی یک بازهٔ زمانی بلندمدت انجام می‌شود. در خرید و فروش ارز دیجیتال با موقعیت‌گیری، معامله‌گرها با بهره‌‌برداری از نتایج تحلیل فاندامنتال و در نظر گرفتن متغیرهای کلیدی همچون ارزش بازار، تعداد ارز دیجیتال و مؤسسان ارز دیجیتال، یک موقعیت معاملاتی خرید و فروش به مدت 3 الی 12 ماه در نظر می‌گیرند. در میان روش‌های معرفی‌شده، Position Trading شاید کمی ساده و آسان به نظر برسد؛ اما در بطن ماجرا قواعد و اصول مخصوص به خودش را دارد که معامله‌گرها باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند.

  1. Copy Trading یا معاملات رونویس

در کپی تریدینگ، کاربر با انتخاب یک معامله‌گر حرفه‌ای و کاربلد در بازار کریپتوکارنسی، آینهٔ اقدامات او می‌شود، یعنی هر کاری که معامله‌گر انجام می‌دهد، کاربر هم دقیقاً همان را اجرا می‌کند. کاربران در بعضی پلتفرم‌ها، پروفایل معامله‌گران کاربلد و حرفه‌ای را بررسی کرده و با انتخاب شخص موردنظر خود، روش خودکار معاملهٔ رونویس (کپی تریدینگ) را انتخاب می‌کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب گفتیم که دو اصطلاح تریدر و ترید در دنیای ارزهای دیجیتال به چه معنی هستند. همچنین در ادامهٔ کار 5 روش معاملهٔ ارز دیجیتال را به شما معرفی کردیم. روش‌های معاملاتی ارزهای رمزنگاری‌شده در بازار با هدف کسب سود، تنها به شرط یادگیری و بالا بردن سطح آگاهی و دانش درزمینهٔ ارزهای دیجیتال، نتیجهٔ مطلوب را برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین بسیار مهم است که چه پلتفرمی را برای انجام معاملات و خرید و فروش خود انتخاب می‌کنید. وجود مشکلات عدیده‌ای مانند مشکلات مربوط به دسترسی به بازارهای خارجی، خرید و فروش با سودهای غیرمنصفانه و حضور کلاهبرداران در این بازار، کاربران و معامله‌گران را نیازمند جدی یک بستر امن جهت انجام تریدهای ارز دیجیتال، معامله جفت ارز (بر پایه تتر) و دریافت مشاوره و راهنمایی مانند والکس می‌کند. در میان انواع ارزهای رمزنگاری‌شده، رمزارز بیت‌کوین، رمزارز اتریوم، رمزارز ریپل، رمزارز لایت‌کوین و بیت‌کوین مهم‌ترین و معروف‌ترین گزینه‌ها هستند که معامله‌گران می‌توانند به‌منظور کسب درآمد و سودآوری در این بازار، از آن‌ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید