هر کشوری برای رشد اقتصادی و تولید محصولات مختلف خود به معادن طبیعی تکیه می‌کند. این معادن در کشورهای مختلفی از سراسر دنیا وجود داشته و پس از بررسی امکان وجود یک ماده معدنی ارزشمند، عملیات حفاری یا استخراج از یک معدن آغاز می‌شود. پس از اینکه سنگ‌های معدنی از دل زمین خارج شدند، باید عملیات خاصی بر روی آن‌ها انجام بگیرد تا اندازه سنگ‌ها کوچک‌تر شده و ناخالصی‌ها جدا شوند. بخشی از تجهیزات مورد نظر برای بهره برداری از مواد معدنی، سنگ شکن‌ها هستند.

سنگ شکن دستگاهی است که اندازه سنگ‌های معدنی را کوچک کرده و اجازه استفاده از آن‌ها در صنایع دیگر را می‌دهد. سه نوع کلی سنگ شکن وجود دارد، سنگ شکن اولیه، ثانویه و ثالثیه. علت این نامگذاری مکانی است که این دستگاه‌ها نصب می‌شوند. قطعات سنگ شکن اولیه در ابتدای خط فرآوری نصب شده و سنگ‌های خام معدنی را کوچک می‌کند. پس از آن سنگ‌های خروجی از آن به سمت سنگ شکن‌های ثانویه هدایت شده و به اندازه سانتی متری می‌رسند. در صورتی که هدف تولید شن و ماسه باشد، دسته دیگری از سنگ شکن‌ها به نام ماسه ساز یا سنگ شکن ثالثیه نصب خواهد شد که باعث کوچک شدن اندازه سنگ‌ها تا کمتر از 6 میلی‌متر خواهد شد.

انواع سنگ شکن ثانویه کدامند؟

همانطور که اشاره شد، سنگ شکن‌های ثانویه در دومین مرحله فرآوری سنگ‌های معدنی نصب می‌شود تا سنگ‌ها را به اندازه‌ای کمتر از 15 سانتی متر برسانند. پرکاربردترین انواع آن عبارتند از:

سنگ شکن هیدروکن

سنگ‌های معدنی استخراج شده از زمین، رفتار یکسانی در برابر ضربه از خود نشان نمی‌دهند. برخی با کوچکترین ضربه خرد شده و برخی سختی بیشتری دارند. در صورتی که سختی سنگ‌های معدنی بالا باشد، از سنگ شکن هیدروکن استفاده می‌کنند تا اندازه مواد کوچک‌تر شوند. عملیات خردایش در این سنگ شکن با بسته شدن فاصله بین منتل و کانکیو صورت می‌گیرد. از آنجایی که هیدروکن ظرفیت بالایی داشته و می‌تواند انواع سنگ‌ها را خرد کند، در خطوط تولید زیادی از آن کمک می‌گیرند.

سنگ  شکن کوبیت یا ضربه‌ای

محبوب‌ترین نوع سنگ شکن ثانویه، سنگ شکن کوبیت است که عملیات خردایش در آن با کمک چکش‌ها صورت می‌گیرد. مواد معدنی پس از ورود به داخل دستگاه با یک روتور پوشیده از چکش روبه‌رو می‌شوند که به دلیل ضربات وارد شده از سمت چکش‌ها، اندازه آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر آن ضربه مواد معدنی را به سمت سندان دستگاه سنگ شکن کوبیت می‌فرستد. در داخل سندان چکش و بغل بندهایی نصب شده‌اند که با ورود ضربه به سنگ‌ها، آن‌ها را به کوچکترین اندازه ممکن می‌رسانند. در هر ساعت می‌توان بیش از 20 تن سنگ را با کمک سنگ شکن ضربه‌ای خرد کرد.

نگهداری از این دستگاه راحت بوده و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی ندارد. با توجه به اینکه چکش‌ها در برخورد مستقیم با سنگ‌های سخت معدنی هستند، ممکن است هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض چکش‌ها پیدا کنید. برای پیش گیری از ایجاد هزینه بیشتر، هر زمان یک قطعه دچار خرابی شد بهتر است سریعا آن را تعویض کنید تا برای سایر بخش‌های دستگاه مشکلی ایجاد نشود.

سنگ شکن غلتکی

سنگ شکن غلتکی از جمله سنگ شکن‌هایی است که استفاده از آن نسبت به سایر مدل‌های سنگ شکن کمتر بوده و جای خود را به سنگ شکن کوبیت داده است. در صورتی باید از سنگ شکن غلتکی استفاده کرد که ماده معدنی مورد نیاز، گچ، فسفات یا آهک باشد. این سنگ شکن مصرف انرژِ بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها داشته اما برای خرد کردن مواد نرم، بهترین گزینه است.

هر خط تولید بسته به سنگ معدنی و نیاز کارخانه خود، باید مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنند. چنانچه برای خرید انواع سنگ شکن ثانویه نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه پایا سنگ شکن تماس حاصل فرمایید تا نکات ضروری خدمت شما ارائه شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید