نقد و بررسی ارزهای متاورسی در کریپتوکارنسی

در دهه گذشته با پیدایش ارزهای دیجیتال که برای ساخت آن‌ها از فناوری بلاک‌چین استفاده شده بود، انقلابی بزرگ در حوزه مالی و اقتصادی به وجود آمد. اولین ارزی که بر این ‌اساس تولید شد، بیت‌کوین بود و بعد از آن با توسعه قراردادهای هوشمند، کوین‌های مختلفی به علاقه‌مندان دنیای کریپتو معرفی شد؛ اما این پایان کار نبود. متخصصان تصمیم‌ گرفتند با بهره‌گیری از Blockchain، جهان متاورس را طراحی کنند تا با استفاده از آن، مرزها و محدودیت‌های فیزیکی از بین برود. در این سال‌ها شرکت‌های بزرگ زیادی مثل متا (فیس‌بوک سابق) در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند.

از آنجایی که تمام پروژه‌های موجود در این دنیا زندگی واقعی را شبیه‌سازی می‌کند، نیاز بود تا ارزهایی طراحی شود که با استفاده از آن‌ها کاربران بتوانند هزینه خدمات دریافتی در Metaverse را پرداخت کنند. ازآنجایی‌که تعداد زیادی از افراد روی پروژه‌های طراحی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در این مقاله تصمیم گرفتیم ارزهای متاورسی را به شما معرفی کنیم و نقد و بررسی مختصری در مورد هر کدام از آن‌ها انجام دهیم.

 

متاورس چیست؟

کلمه‌ای متشکل از دو بخش Meta به معنی جهان و verse به معنی فراتر که در کنار هم معنای جهان فراتر را می‌دهند؛ در واقع متاورس دنیای مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد، بدون هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این تکنولوژی، نسخه جدیدی از اینترنت است که با استفاده از آن می‌توان مکان‌ها و افراد مختلف را به یکدیگر متصل کرد.

 

ارز متاورسی چیست؟

ارزهای متاورسی نوعی از دارایی‌های دیجیتال هستند که با استفاده از فناوری بلاک‌چین به‌منظور ساده‌کردن تبادلات در دنیای Metaverse طراحی و تولید شده‌اند. به طور مثال، شما می‌توانید با استفاده از این توکن‌ها، زمین‌های مجازی را خریداری کرده و با ایجاد ساختمان در آن، درآمد غیرفعال برای خود ایجاد کنید. و برای این کار پیشنهاد می‎‌شود که قیمت ارزهای متاورسی را از Wallex Exchange و یا Coinmarketcap مشاهده کنید. حتی اگر قصد فعالیت در این جهان را نداشته باشید، می‌توانید پروژه‌های آینده‌‌دار را شناسایی کرده و کوین‌های اختصاصی آن‌ها را خریداری و هلد کنید. درصورتی‌که روی ارز درستی سرمایه‌گذاری کرده باشید، به‌احتمال فراوان در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانید سودهای بزرگی به دست آورید.

نقد و بررسی ارزهای متاورسی در کریپتوکارنسی

پس از اینکه با متاورس آشنا شدید، زمان آن فرارسیده تا برترین توکن‌های طراحی شده با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای پروژه‌های مختلف را به شما معرفی کرده و آن‌ها را نقد و بررسی کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال مانا MANA

ارز متاورس اولی که قصد معرفی آن را داریم، مانا است که توسعه‌دهندگان برای ساخت آن از شبکه اتریوم استفاده کرده‌اند. این دارایی مربوط به پروژه مشهور دیسنترالند است که بر پایه VR و AR طراحی شده و کاربران می‌توانند در آن اقدام به خریدوفروش دارایی‌های ایجاد شده توسط سازندگان کنند.

از آنجایی که برای ساخت این توکن از فناوری بلاک‌چین استفاده شده، امنیت و شفافیت آن بسیار بالاست و کاربران می‌توانند با استفاده از این توکن، املاک دیجیتال موردنظر خود را در این Decentraland تهیه کرده و از طریق آن کسب درآمد کنند. در کنار تمام مزیت‌های این کوین باید به چالش‌ها و محدودیت‌هایی نظیر مقیاس‌پذیری آن نیز اشاره کرد که ممکن است برای سرمایه‌گذاران دردسرهایی ایجاد کند.

ارز متاورسی سند SAND

سند ارز حاکمیتی، بازی معروف Sandbox است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با توجه به علاقه و نیازهای خود، شخصیت‌های مختلف یا بازی‌های موردنظرشان را طراحی کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. ارز دیجیتال سند بر پایه اتریوم طراحی شده و به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا با پرداخت هزینه از امکاناتی که توسط تیم توسعه‌دهنده در بازی طراحی شده است، استفاده کنند. از جمله معایب این دارایی می‌توان به امکان استفاده فقط در بازی، مقیاس‌پذیری و مستقل نبودن آن اشاره کرد.

ارز دیجیتال اکس اینفینیتی

در دنیای متاورس ارزهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها AXS است که بر پایه اتریوم طراحی شده و به‌عنوان توکن در بازی Axie Infinity Shards از آن استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این دارایی می‌توان به تشویق کاربران به مشارکت فعال در بازی اشاره کرد. آن‌ها می‌توانند کاراکترهای مجازی طراحی شده در این بازی را خریدوفروش کرده و کسب درآمد کنند.

جالب است بدانید توسعه‌دهندگان برای افراد علاقه‌مند این امکان را فراهم کرده‌اند که با خرید این توکن در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پلتفرم شرکت کنند. البته در کنار ویژگی‌های گفته شده، این دارایی دو ضعف بزرگ نیز دارد؛ ریسک سرمایه‌گذاری و وابستگی بیش از حد به بازی که موجب می‌شود بسیاری از افراد علاقه‌ای به خرید آن نشان ندهند.

ارز انجین کوین در جهان متاورس

دارایی که بر پایه اتریوم ساخته شده و هدف آن توسعه تجارت در اکوسیستم بازی‌های کامپیوتری و متاورسی است. از مهم‌ترین مزیت‌های این توکن می‌توان به امکان انجام سریع تبادلات مالی در محیطی امن اشاره کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این پروژه رقبای بسیار قدرتمندی دارد که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند و موجب افت ارزش آن شود. پس اگر می‌خواهید بخشی از سبد دارایی خود را به آن اختصاص دهید، به شما توصیه می‌کنیم تحقیقاتی در مورد رقبای ENJ انجام دهید.

ارز متاورسی بلاک

یکی دیگر از پروژه‌های خلاقانه متاورسی که برخلاف سایر پروژه‌های فروش زمین، ساختمان‌ها را به‌صورت عمودی ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران با استفاده از ارز بلاک می‌توانند دارایی‌های مدنظر خود را در محیطی امن خریداری کنند؛ زیرا این توکن بر پایه اتریوم یکی از پایدارترین بلاک‌چین‌های موجود طراحی شده است.

البته وابستگی بیش از حد به ether مشکلاتی نظیر مقیاس‌پذیری و افزایش هزینه انجام تراکنش‌ها را نیز در بر داشته است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارید، به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر کاری تحقیقات لازم را انجام داده و با ریسک‌های احتمالی آشنا شوید.

 

جمع‌بندی

متاورس جهانی است که می‌تواند آینده زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کند؛ زیرا مرزهای فیزیکی و جغرافیایی را از بین می‌برد و به افراد اجازه می‌دهد به‌سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله برخی از شناخته‌شده‌ترین ارزهای ساخته شده برای انجام تبادلات در Metaverse را به شما معرفی کنیم و در مورد مزایا و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات مختصری را در اختیارتان قرار دهیم تا به‌راحتی موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید