دستگاه‌های برش لیزر یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی هستند. این دستگاه به شما امکان برشکاری، سوراخکاری و حکاکی بر روی سطح را می‌دهد. به طور کلی دستگاه‌های برش لیزر قیمت بالایی دارند. خسارت‌های ناشی از خرابی در دستگاه‌های برش لیزر هزینه زیادی برای شما دارد و گاهی این هزینه‌ برای شما جبران پذیر نخواهد بود. پس لازم نکات و شرایط نگه‌داری از این دستگاه را بهتر بشناسیم.

مراقبت از دستگاه برش لیزر یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای کاهش هزینه‌های یک مجموعه است. مراقبت و افزایش طول عمر دستگاه برش لیزر نیاز به تخصص و شناخت بخش‌های مختلف این دستگاه دارد.

ما در این مطلب بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای نگهداری و افزایش طول عمر دستگاه برش لیزر را به شما آموزش می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

مزایای مراقبت و افزایش طول عمر برش لیزر

  • کاهش یا به حداقل رساندن هزینه‌های ناشی از تعمیرات دستگاه
  • بهبود عملکرد دستگاه در بلند مدت
  • بالا رفتن کیفیت و بازده کار
  • جلوگیری از پرداخت خسارت‌های جبران ناپذیر مالی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه برش لیزر

برخی قطعات دستگاه برش لیزر نیاز به رسیدگی و تمیز شدن دارند:

  1. لنز دستگاه لیزر
  2. تیوب لیزر
  3. ریل دستگاه لیزر
  4. چیلر دستگاه برش لیزری
  5. اپتیک‌های فوکوس دستگاه
  6. مسیر نوری لیزر
  7. فن مکنده

بر خلاف تکنولوژی‌های قدیمی‌تر عملیات برش در دستگاه برش لیزری بدون تماس انجام می‌شود. در دستگاه‌های قدیمی عملیات برش، حکاکی و سوراخکاری با تماس تیغه و سطح انجام می‌شود اما در دستگاه‌های برش لیزری دیگر نیازی به تیز کردن و رسیدگی به تیغ نداریم. برای مراقبت و افزایش طول عمر دستگاه باید به بعضی قطعات که در تابش پرتو لیزری نقش دارند رسیدگی کرد.

نکات گفته شده برای افزایش طول عمر دستگاه برش لیزر تاثیر مستقیمی بر کیفیت و دقت برش دارد. افت کیفیت در دستگاه‌های برش لیزر بسیار کمتر دستگاه‌های قدیمی‌تر است و به اصطلاح دستگاه برش لیزر اصطحلاک کمتری دارد.

نکات و راهکار‌های افزایش طول عمر دستگاه

  1. لنز‌ها اصلی‌ترین بخش دستگاه لیزری محسوب می‌شوند که وظیفه آن همسو کردن (متمرکز کردن) پرتو‌ها می‌باشد. در واقع لنزها تاثیر مستقیمی بر کیفیت اشعه لیزر دارند. این قطعه بعد از هر بار برشکاری تحت تاثیر مستقیم گرد و غبار حاصل از آن قرار می‌گیرد. پس لازم است بعد بعد از هر بار استفاده تمیز شوند. توصیه می‌شود این قطعه به صورت روزانه یا هفتگی تمیز شود. برای تمیز کردن این قطعه بهتر است نکاتی را رعایت کنیم.
  • استفاده از تمیزکننده‌های مخصوص
  • جلوگیری از ایجاد هر گونه خط و خراش بر روی لنز لیزر
  • استفاده و تماس مستقیم تمیزکننده‌ها به سطح لنز توصیه نمی‌شود.

برای جلوگیری از آلودگی‌های لنز نکات زیر را رعایت کنید:

  • خشک نگه داشتن سطح لنز
  • به نحوه نصب لنز دقت کنید، توجه داشته باشید لنز باید به صورت افقی نصب شود.
  • از جابه‌جایی لنز‌ها پرهیز کنید.

 

تیوب لیزر

قبل از هرچیزی به یاد داشته باشید تیوب لیزر یکی از گران قیمت‌ترین قطعات دستگاه‌ برش لیزری محسوب می‌شود. راهکار اصلی شما برای افزایش عمر این قطعه تمیز کردن و تنظیم عدسی‌های آن است. در صورت وجود آلودگی یا تنظیم نبودن شما مجبور هستید تا قدرت تیوب لیزر را بیشتر کنید که این موضوع باعث افزایش اصطحلاک و خرابی این قطعه در دستگاه می‌شود.

بررسی اپتیکال فوکوس

همانطور که گفتیم در دستگاه‌های برش لیزری خبری از تماس مستقیم با نقطه برش نیست. فاصله نقطه برش تا هد دستگاه برش لیزر باید همیشه تنظیم شده باشد. در صورت تنظیم نبودن این فاصله فشار بیشتری به دستگاه وارد می‌شود و از کیفیت برش کاسته می‌شود. دستگاه‌های جدیدتر دارای قابلیت فوکوس خودکار هستند اما برای دستگاه‌های قدیمی‌تر نیاز به تنظیمات دستی داریم.

ریل دستگاه لیزر

در قسمت قبلی از اهمیت هد دستگاه گفتیم، هد دستگاه برش لیزر بر روی یک ریل حرکت می‌کند. این ریل در طول برشکاری با گرد و غبار آلوده می‌شود. حتما لازم است برای روان شدن حرکت بر روی ریل، این ریل را تمیز کنیم. برای تمیز کردن این ریل توصیه می‌شود از دستمال خشک از جنس کتان استفاده کنید. از طرفی برای روان شدن حرکت هد شما می‌توانید از روغن‌های روان کننده مخصوص نیز استفاده کنید.

چیلر دستگاه لیزر

به دلیل گرمای بیش از حد لیزر در مسیر تیوب لیزر، یک دستگاه خنک کننده برای آن طراحی شده است. این دستگاه خنک کننده باید دمای تیوب را کاهش دهد تا آسیبی به این قطعه گران قیمت وارد نشود. سیستم خنک کننده دارای نمایشگری می‌باشد که دما را به اپراتور نشان می‌دهد. اگر سیستم خنک کننده شما عملکرد خوبی نداشته باشد، خسارت‌های جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود.

مسیر نوری لیزر

آینه مسیر نوری باید به صورت هفتگی تمیز شود زیرا این آینه همانند لنز تاثیر مستقیمی بر توان دستگاه خواهد داشت. همیشه در نظر داشته باشید درصورت تمیز نگه نداشتن آینه‌های لیزری و لنزها در بلند مدت دچار مشکل خواهید شد و عمر دستگاه کاهش می‌یابد.

فن دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری دارای یک فن مکنده است که توصیه می‌شود همواره آن را تمیز نگه دارید. به دلیل استفاده از دستگاه برش لیزر در محیط‌های کارگاهی و محیط‌های آلوده به گرد و غبار این قطعه همواره در معرض آسیب است.

به طور کلی با رعایت موارد گفته شده شما می‌توانید عمر دستگاه برش لیزر را افزایش دهید. رسیدگی به این موارد را از اپراتور یا متخصص دستگاه بخواهید. رعایت نکردن این موارد در بلند مدت دستگاه شما را دچار خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد کرد، پس همواره با رعایت نکات گفته شده طول عمر دستگاه برش لیزر را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید